مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی مسافری سفیر ریل آسیا خواستار سه برابری شدن نرخ کنونی بلیت قطارهای مسافری شد و عنوان کرد که چنانچه این بخش سودآور نباشد، دیگر کسی تمایلی به سرمایهگذاری در این بخش نخواهد بود.
محمد خان احمدی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی مسافری سفیر ریل آسیا در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با بیان اینکه نرخ بلیتهای رایج، پاسخگوی نیاز هزینههای این شرکت نیستند، اظهار کرد: نرخ واقعی بلیت، باید سه برابر نرخ کنونی باشد.
وی با اشاره به حمایت دولت سایر کشورها از شرکتهای حمل و نقل ریلی بخش مسافری، عنوان کرد: با توجه به اینکه قشر متوسط و ضعیف جامعه از قطار استفاده میکنند، به ههمین جهت دولتها با کمک پنهان، تلاش میکنند تا زیان این شرکتها را جبران نمایند.
مدیرعامل شرکت سفیر ریل آسیا با بیان اینکه تمامی بخشهای ریلی که در حوزه مسافری فعالیت میکنند، جزو بخشهای زیانده راهآهن محسوب میشوند، افزود: عمدهترین زیانده خود شرکت راهآهن است که همانند سایر شرکتها نیاز به حمایت دولت دارد.
خان احمدی با اشاره به اینکه مطابق قانون نرخ بلیت را شرکتهای ریلی تعیین میکنند و پس از تایید شرکت راهآهن به تصویب میرسند، تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر، نرخ بلیتهای مسافری از سوی شورای ترابری و تنظیم بازار تعیین و به تصویب میرسند که این نرخها، ضمن اینکه با واقعیت سنخیت ندارد، بلکه برای نیازهای اولیه شرکتهای ریلی مسافری کافی نیستند
وی با ابراز خشنودی از مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص مکلف کردن دولت مبنی بر جبران زیان بخش مسافری شرکت راهآهن در بودجه سنواتی، تاکید کرد: برای اجرای این مصوبه در سال ۱۴۰۳، لازم است تا برای ۲ هزار میلیارد تومانِ پیش بینی شده، تورم و سایر افزایش قیمتها را در نظر بگیرند.
مدیرعامل شرکت سفیر ریل آسیا بر ضرورت سودآوری شرکتهای ریلی مسافری تاکید کرد و اظهار داشت: چنانچه این بخش سودآور نباشد، دیگر کسی تمایلی به سرمایهگذاری در این بخش نخواهد بود.
خان احمدی بازگشت سرمایه در بخش ریلی مسافری را بسیار کم دانست و تصریح کرد: اکنون یکی از شرکتها با وجود داشتن ۱۱۰ واگن مسافری و سرمایهگذاری یک هزار میلیارد تومانی در این حوزه، درآمد خالص سال گذشتهاش حدود ۵ میلیارد تومان بوده است که چنانچه این سرمایه را در هر جای دیگری به کار میگرفت، قطعا بیش از این مبالغ به دست میآورد.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه این وضعیت پیدا کند، بسیاری از شرکتها مجبورند که از روی ناچار واگنهایشان را به شهرداری بفروشند تا در سطح شهر با کاربریهای دیگر از آن استفاده کنند.
گفتنی است؛ به تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبهای دولت را مکلف کردند زیان بخش مسافری شرکت راهآهن را با احتساب شاخصهای بهرهوری، در بودجه سنواتی پیشبینی و جبران کند.
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، جزء ۳ بند ث ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند.
طبق این مصوبه، دولت مکلف است زیان بخش مسافری شرکت راهآهن را با احتساب شاخصهای بهرهوری، در بودجه سنواتی پیشبینی و جبران نماید.
بخش مسافری به دلیل قیمتگذاری دستوری نرخ بلیت دچار زیان انباشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی در سال است.