مدیرعامل راه آهن گفت: اگر ۱۰ همت به بخشهای مختلف تعمیرات و بازسازی لکوموتیو و خط و علائم تزریق کنیم، میتوانیم افزایش جابجایی بار و مسافر ریلی را داشته باشیم به گونهای که ۱۵ همت در مصرف سوخت صرفهجویی خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید میعاد صالحی در مراسم رونمایی از لکوموتیو مپ ۳۰ گفت: تولید ۱۵۰ لکوموتیو مسافری در ۱۰ سال قبل اتفاق افتاد که تجربه خوبی بین راه آهن، مپنا و زیمنس بود و شاید جرقه ایجاد مپنای ریلی در همان پروژه زده شد و یک اتفاق ویژه بود.
وی افزود: پس از آن پروژههای بعدی مثل ۵۰ عدد لکوموتیو آلستوم بود که تا الان ۲۰ مورد آن تحویل شده است. همچنین تجربه مپ ۲۴ که ۶۹ مورد از این لکوموتیوها در مپنا با حمایتهای راه آهن و شرکتهای فولادی و شرکتهایی که بارهای ریل پسند در اختیار آنها بود تولید شد و امروز بر پایه آن تجربه، شاهد مپ ۳۰ هستیم.
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: مهمترین بخش یک لکوموتیو، موتور و اجزای موتور است که تکنولوژی بسیار بالایی دارد. مسیری که تا امروز طی شده و متخصصان ما بر این افتخار ایستادهاند مسیر ۱۰ تا ۱۵ سالهای در حوزه ریلی بوده که بر پایه تجربیات ۳۰ ساله گروه مپنا است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بحثهایی که در حوزه ریلی داریم بحث تامین مالی است گفت: امسال مجموع کل بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه ریلی ۵ پنج همت است در حالی که فقط ۱۴۰ همت برای واردات بنزین و گازوئیل در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر ۱۰ همت از این مبلغ را در حوزه ریلی بیاوریم و در بخشهای مختلف تعمیرات و بازسازی لکوموتیو و خط و علائم تزریق کنیم، میتوانیم افزایش جابجایی بار و مسافر ریلی را داشته باشیم به گونهای که ۱۵ همت در مصرف سوخت صرفهجویی خواهد شد و دیگر ۲۰ هزار کشته جادهای سالانه و ۲۰۰ هزار مجروح جادهای سالانه را نخواهیم داشت.
وی با اشاره به استجازه رهبر معظم انقلاب در مرداد سال ۱۴۰۱ برای تامین مالی موضوعات ریلی از محل تهاتر نفت، خاطرنشان کرد: مجموع این عدد برای حوزه لکوموتیو، خرید قطعات یدکی و احداث خطوط ریلی ۱۰ میلیارد دلار است و تزریق این عدد به حوزه ریلی، در مقایسه با بودجه ۵ همتی در بودجه معمول سنواتی،یک انقلاب در این حوزه خواهد بود.
رئیس هیات مدیره راه آهن یادآور شد: از این عدد ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید قطعات یدکی و به روز رسانی و بازسازی لکوموتیوهای متوقف طولانی مدت و ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای خرید لکوموتیو با اولویت داخلی در بخش مسافری و باری در نظر گرفتهایم که خرید ۵۰ لکوموتیو مسافری زیمنس یا ایران سفیر را دنبال میکنیم و مابقی آن را لکوموتیو باری سفارش گذاری میکنیم.
وی تصریح کرد: ما از هر کسی که به هر نحوی در حوزه لکوموتیو که گلوگاه ۲۰ ساله صنعت ریلی است، سرمایهگذاری کند استقبال و حمایت میکنیم و این فقط شعار و حرف نیست بلکه در حوزه عمل هم هست.
دکتر صالحی افزود: در اسفند ماه گذشته اولین بخش فروش نفت صورت گرفت و مبلغ آن به کشور بازگشت و بخشی از آن هزینه شد و بخشهای بعدی در ماههای ابتدایی امسال، نقد خواهد شد و تزریق نقدینگی خوبی را در حوزه سفارش گذاری برای لکوموتیو خواهیم داشت.
به گفته مدیرعامل راه آهن؛ در حوزه واگن باری با این مجموعهای که به لحاظ تعداد لکوموتیو، واگن مسافری و خط وجود دارد دیگر نیازی به واگن باری نیست اما به لکوموتیو مسافری و باری و واگن مسافری نیاز داریم.
وی گفت: امروز تعداد واگنهای مسافری ما حدود هزار عدد است که نصف آن عمر بالای ۳۰ سال دارد و این خطرناک است چون در ۱۰ سال گذشته در این حوزه بازسازی انجام نشده است در حالی که حدود ۱۵ سال قبل ۲ هزار واگن داشتیم.
وی افزود: اقتصاد حوزه حمل و نقل مسافر باید درست شود، اگر قیمت گذاری دستوری در آن انجام می شود بایستی یارانه نیز در آن اتفاق بیفتد. امسال برای اولین بار در قانون برنامه هفتم توسعه، یارانهای به حوزه ریلی بابت زیان مسافری داده میشود که ابلاغ آن میتواند به این حوزه کمک کند.
گفتنی است با حضور وزیر صمت و مدیرعامل راهآهن، نخستین لکوموتیو مپ ۳۰ شرکت مپنا با توان ۴۰۰۰ اسب بخار رونمایی شد. لکوموتیو مپ ۳۰ نمونه داخلیسازی شده لکوموتیو آلستوم است و برای حمل بار کارایی دارد.