مدیرکل راه آهن کرمان گفت: واگن های باردار و خالی، به صورت شبانه روزی به کارخانه ها برای بارگیری و تخلیه اعزام می شود.
مجید ارجونی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، به تشریح اقدامات این اداره کل برای افزایش سرعت بازرگانی پرداخت و گفت: استفاده بهینه از نیروی کشش و اعزام واگن های بیشتر با لکوموتیو و یا بصورت دالگاژی، رصد ۲۴ ساعته واگن های متوقف تا زمان اعزام واگن ها و اولویت اعزام با واگن های دارای بارنامه قدیمی، از اقداماتی است که انجام می شود.
وی افزود: در این منطقه واگن های باردار و خالی به صورت شبانه روزی برای تخلیه و بارگیری اعزام می شود، به این ترتیب که هر زمان که واگن به محدوده اداره کل راه آهن کرمان وارد می شود به سرعت به مبادی بارگیری و کارخانجات برای بارگیری و تخلیه اعزام می شود.
ارجونی با اشاره به اخذ مجوز برای بار محوری ۲۲.۵ تن گفت: با تعمیر و نگهداری مستمر خطوط ریلی، مجوز اعزام قطار با بار محوری ۲۲.۵ را اخذ کرده ایم که این امر موجب سیر روان، تردد واگنهای با تناژ بالا و کاهش زمان خواب واگن ها در این منطقه شده است.
وی به بازسازی مسیر سیریز- گل زرد به طول ۴۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برای انجام عملیات مربوط به بازسازی خط، مسدودی در این مسیر وجود دارد، طبق هماهنگی که با منطقه همجوار یعنی اداره کل راه آهن یزد انجام داده ایم، واگن های باری در طول شب که بازسازی انجام نمی شود وارد محدوده این اداره کل می شود و واگن ها به دلیل بازسازی، متوقف نمی ماند.
مدیرکل راه آهن کرمان ادامه داد: برای اینکه واگن های تعمیری سریعتر به چرخه سیر بازگردند، برنامه ریزی می کنیم این واگن ها به صورت شبانه روزی به خطوط تعمیرات، واگذار و ظرف مدت ۲۴ ساعت مجدد به سیر برگردد.
وی گفت: در زمان دولت سیزدهم حدود ۶۰ کیلومتر خطوط ریلی داخل کارخانجات منطقه از قبیل فولاد زرند ایرانیان، مجتمع گندله سازی و کنستانتره جلال آباد، کارخانه روغن نباتی گلناز و کارخانه بوتیا احداث شد و با اتصال این کارخانجات به شبکه ریلی، هزینه های سربار تخلیه و بارگیری واگن ها، کاهش و سرعت تخلیه و بارگیری، بیشتر شد.
به گفته ارجونی؛ اعزام واگن ها با شیر ترمز باز با پیگیری روزانه تامین کفش ترمز از ستاد، کاهش تقلیل سرعت ها به صورت روزانه و پیگیری برای باز کردن ایستگاه های بسته از دیگر اقداماتی است که در اداره کل راه آهن کرمان در حال انجام است.
وی تصریح کرد: اگر قطارهای باری برنامه ای با مهیا شدن شرایط لازم برای این منطقه برقرار شود، سرعت بازرگانی افزایش پیدا می کند. همچنین اگر فرآیند جذب نیروی انسانی (شرکتی) برای مناطق راحت تر شود، با مستقر کردن این افراد به خصوص در ایستگاهها و باز کردن ایستگاههای بسته، از توقف بی مورد واگن ها جلوگیری می شود.
نیاز به آموزش مسافران قطار برای صدور و یا لغو بلیت/ رضایت ۷۸ درصدی مسافرین از خدمات اینترنتی
مدیرکل راه آهن کرمان گفت: طی نظرسنجی که اردیبهشت ماه سال جاری از مسافرین در ایستگاه های راه آهن زرند و کرمان انجام شد، ۴۸ درصد مسافرین بلیت خود را به صورت اینترنتی خریداری کرده بودند که ۷۸ درصد آنها از ارائه خدمات به صورت اینترنتی رضایت داشتند.
ارجونی افزود: ۲۲ درصد از افراد چون در قسمت استرداد و لغو بلیت خود مشکل داشتند از خدمات اینترنتی ناراضی بودند که این امر، نیاز به آموزش و فرهنگ سازی در حوزه صدور و لغو بلیت را ضروری می سازد.
وی با بیان اینکه ۴۳ درصد از مسافرین اعلام کرده اند که بلیت خود را از طریق آژانس خریداری کرده اند خاطرنشان کرد: در مجموع ۸۰ درصد از مسافرین از نحوه برخورد مامورین قطار راضی بوده اند.