مدیرعامل راه آهن گفت: احداث خط ریلی شلمچه – بصره یکی از طرحهای مهم برون مرزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که به سرعت در حال اجراست.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن افزود: بیش از ۵۰ سال است که دو کشور ایران و عراق منتظر احداث این خط هستند تا شاهد برقراری پیوند ریلی باشیم.
وی مین روبی را از جمله موانع سر راه این طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به تلاشهای صورت گرفته توانستیم از سال گذشته تاکنون حدود ۴ کیلومتر در عمق خاک عراق مین روبی کنیم.
رئیس هیات مدیره راه آهن همچنین به کشف بیش از ۶ هزار انواع مینهای جنگی و خمپاره اشاره کرد و گفت: تاکنون در سه مرحله دپوهای کشف شده را منهدم کرده ایم و به تدریج بقیه هم کشف و منهدم میشوند.
وی افزود: بیشتر این مینها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای ۵ است بطوریکه ۵ لایه مین روبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود ۴ کیلومتر داشتیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین درباره ویژگیهای پل احداثی برای این خط گفت: احداث پل بر روی اروند رود در شمال بصره در حال انجام است که ۱۷ پایه در خشکی و آب دارد و این طرح به لحاظ فنی بسیار پیچیده است و هم اکنون در حال شمع کوبی هستیم که این شمعها هر کدام با یک و نیم متر قطر و ۴۵ متر عمق در حال احداث هستند.
وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران – کربلا، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین دو کشور باشیم.