به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ دولت قزاقستان از طرح جدید خود برای افزایش سرمایه گذاری روی کریدور میانی (ترانس کاسپین) خبر داد.
به نوشته نشریه ریلیوی ساپلای، دولت قزاقستان با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد که قصد دارد با افزایش سرمایه گذاری روی کریدور میانی، حجم بار این کریدور را به بالای ۱۰ میلیون تن در سال افزایش دهد. کریدور میانی، شرق و غرب دریای خزر را به یگدیگر متصل ساخته و طی سال های اخیر به منبع درآمد چشمگیری برای کشورهای قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان تبدیل شده است. حال قرار است دولت قزاقستان با سرمایه گذاری های جدید خود، میزان حجم بار مبادلاتی در این کریدور را به بالای ۱۰ میلیون تن تا پایان سال ۲۰۲۷ افزایش دهد.
یکی از مهمترین راهکارهای قزاقستان برای افزایش حجم بار کریدور میانی، استفاده از سیستم یکپارچه حمل ترکیبی در سراسر کریدور از طریق تاسیس یک شرکت مشترک حمل و نقل واحد میان کشورهای عضو است. قرار است کشورهای قزاقستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان، سهمی برابر در سرمایه گذاری لازم برای تاسیس این شرکت مشترک داشته باشند.
همچنین، سیستم «پنجره واحد» به نام Tez Customs در امور حمل، گمرک و اعمال مقررات در تمامی مسیر راه اندازی شده که کمک شایانی به تسهیل مبادله بار در مسیر داشته است.
بخش دیگر سرمایه گذاری دولت قزاقستان در زمینه توسعه قابلیت های کریدور میانی، به سرمایه گذاری مشترک با چین در ساخت و توسعه بندر خشک «شی یان» در استان شی یان چین باز میگردد که در توسعه این بندر خشک نیز از مدل تاسیس شرکت اپراتور مشترک به نام «شرکت لجستیک و تجارت چین – قزاقستان» استفاده شده است.