به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ پدیده های نادر در جهان همواره از جذابیت خاصی برای اسنان برخودار هستند. حتما شما هم هنگام وب گردی ناخودآگاه توجهتان به واژه هایی همچون بزرگترین، مرتفع ترین و … که نشان از ممتاز بودن جایگاه یک پدیده در جهان هستی داشته باشد، جلب شده است.
در صنعت حمل و نقل ریلی نیز مجموعه ای از «ترین» ها به چشم می خورد؛ مجموعه ای زیباترین شاهکارهای مهندسی راه آهن در گوشه و کنار جهان که بازدید از آنها می تواند به تنهایی سوژه یک سفر جذاب برای هر گردشگر شود.
در این بخش از «سفرنامه ریلی»، به راه آهن سوئیس یعنی خاستگاه بسیاری از ممتازترین خطوط و حتی ناوگان ریلی خاص در جهان محسوب می شود.
جونگفراوبان سوئیس، مرتفع ترین خط ریلی اروپا!
کشور سوئیس به دلیل قرار داشتن در قلب رشته کوه های آلپ، از ویژگی های طبیعی منحصر به فردی برخوردار است. عمده این ویژگی ها ناشی از شرایط توپوگرافی خاص این کشور و قرارگیری بسیاری از مناطق سوئیس در میان کوه های مرتفع و در هم تنیده آلپ است. این شرایط جغرافیایی در کنار بارش های برف بعضا سهمگین در سوئیس سبب شده تا استفاده از راه آهن، امری متداول در این کشور محسوب شود. امروزه، علاوه بر خطوط ریلی عادی مسافری و باری، بسیاری از خطوط راه آهن سوئیس در زمره مقاصد گردشگری این کشور به حساب می آیند که بازدید از این خطوط می تواند تا حد زیادی مهیج باشد.
خط ریلی جونگفر اوبان یکی از همین مسیر های ریلی است که از قلب رشته کوه های آلپ عبور می کند. این خط ریلی به سبب ارتفاع و شیب تند مسیر، عنوان مرتفع ترین خط ریلی اروپا را به خود تخصیص داده است؛ جایی که باور عبور قطار از چنین شیبی برای بسیاری از ما خارج از تصور است.
برای دیدن این شاهکار مهندسی ریلی، می بایست به شهر کوچک اینترلیکن در سوئیس سفر کنید. این شهر میان دو دریاچه مشهور و زیبای کوهستانی در قلب آلپ قرار گرفته است. به همین دلیل، سوئیسی ها نام این شهر را اینترلیکن یعنی جایی بین دو دریاچه گذاشته اند. ارتفاع شهر اینترلیکن از سطح دریا تا جایی است که یکی از مراکز مهم برگزاری مسابقات اسکی و بسیاری از ورزش های مهیج مانند اسکای دایوینگ در سوئیس نیز به حساب می آید.
اما ایستگاه راه آهن ایترلیکن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به محض ورود به ایستگاه با قطارهای شرکت BOB سوئیس روبرو می شویم. قطاری که در میان دره عبوری از اینترلیکن عبور کرده و به سمت دامنه کوه های آلپ حرکت می کند. جالب اینجاست که این قطار از سال ۱۸۹۰ تاکنون به مسافرین اینترلیکن خدمت رسانی کرده و آنها را به سمت مرتفع ترین خط ریلی اروپا می برد.
در ادامه مسیر، قطار به سمت کوه مشهور «گریندل والد» در ارتفاع ۱۰۳۴ متری از سطح دریا می رود. این ارتفاع سه برابر بیشتر از مرتفع ترین ایستگاه ریلی برتانیا یعنی «ایستگاه ریل ملی» است. خط ریلی جونگفر اوبان همچنین برای سوئیسی هایی که به عبور از مسیرهای مرتفع کوهستانی عادت دارند نیز هیجان آور محسوب می شود.
در طول مسیر، شیب خط به قدری زیاد می شود که گاهی حس پرواز به مسافر دست می دهد. کافی است این حس را با مناظر زیبای طبیعی واقع در امتداد خط راه آهن تلفیق نمایید تا از سفر در مسیر جونگفر لذت ببرید. کار ساخت این خط در سال ۱۸۹۰ میلادی آغاز شده و تنها ظرف مدت یک سال به اتمام رسید.
به دلیل شیب زیاد مسیر در اکثر نقاط این خط، از چرخ دنده و ریل های عاج دار برای کنترل قطار و جلوگیری از بازگشت به عقب استفاده می شود. اگرچه از این سیستم در بسیاری از خطوط ریلی کوهستانی جهان به کار رفته، اما در اینجا بیش از هر نقطه دیگری از جهان از چرخ دنده ها استفاده شده است.
ایستگاه «کِلِین شِیدِگ» در میانه مسیر قرار داشته و ارتفاعی حدود ۲۰۶۱ متر از سطح دریا دارد. این ایستگاه، مرتفع ترین بخش از خط ریلی «ونگرنالپ بان» به حساب می آید که قطار در ادامه مسیر، به سمت جونگفر حرکت خواهد کرد. از اینجا به بعد راهی خط اصلی مسیر یعنی جونگفر می شویم؛ خط ریلی که توسط مهندس مشهور سوئیسی یعنی «آدولف گوبر زلر» طراحی و ساخته شده است. وی در سال ۱۸۹۴ مجوز رسمی ساخت این خط را دریافت کرده و کار بر روی ساخت مسیر را آغاز نمود. نقشه ریلی مربوط به سال ۱۹۰۳، اوج ارتفاع این مسیر را روی ۲۵۲۰ متر از سطح دریا و در منطقه «راتستاک» نشان می دهد. بخش مهمی از مسیر نیز با تعبیه تونل های ریلی از دل کوه های آلپ عبور می کند که تمام این تونل ها نیز در همان زمان ساخت پروژه یعنی حدود ۱۳۰ سال قبل ساخته شده اند.
اما مرتفع ترین بخش مسیر جونگفر، ایستگاه راه آهن «اِیشمیر» است که ۳۱۵۳ متر از طرح دریا ارتفاع دارد. این بخش از مسیر دقیقا در کنار و دوشادوش دامنه های مرتفع آلپ واقع شده و صحنه ای بسیار نادر و جذاب را مقابل چشمان شما پدید خواهد آورد.
بخش زیبای بعدی این مسیر، ایستکاه جونگفرو است که مسافرین می توانند از قطار پیاده شده و از طریق یک آسانسور مرتفع، از ارتفاعات آلپ به منطقه مسکونی برسند. همچنین مسافرینی که قصد عزیمت به این ایستگاه راه آهن را دارند نیز باید از همین آسانسور استفاده نمایند. ایستگاه جونگفرو همچنین با ارتفاع ۴۱۶۶ متری از سطح دریا، مرتفع ترین بخش این مسیر ریلی محسوب می شود.
ساخت این مسیر در دهه ۱۸۹۰ میلادی، شاهکاری بی نظیر بوده و در هیچ نقطه دیگری از جهان، چنین مسیر عجیبی آن هم با فناوری ساخت در آن زمان نخواهید یافت. به همین دلیل و به پس زحمات ارزشمند آدولف زلر، سردیس وی در موزه ریلی ایستگاه جونگفروجوک به عنوان آخرین ایستگاه ریلی این مسیر و البته مرتفع ترین ایستگاه راه آهن اروپا نصب شده و بازدید کنندگان می توانند علاوه بر مشخصات فنی دقیق تمامی مسیر، با شخصیت وی نیز آشنا شوند.