مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورو استات) به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد ریزش درآمدهای بخش حمل و نقل در منطقه یورو وضعیت مشابه با سایر نقاط جهان را تجربه کرده است.موسسه تحقیقاتی مشهور ACT به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد وضعیت وضعیت حمل و نقل ریلی در سال آینده میلادی که کمتر از دو ماه دیگر با آغاز آن فاصله داریم، بهبود خواهد یافت.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ شیوع کرونا در جهان منجر به از هم گسیختگی بسیاری از بازارهای بین المللی از جمله بخش مالی و سهام، خودروسازی، فلزات اساسی و گرانبها و … شد. اما می توان مدعی شد که بخش حمل و نقل به واسطه محدودیت های سفر در بخش مسافری و همچنین اولویت بخشی دولت ها به تنظیم سیاست های بهداشتی در راستای جلوگیری از شیوع بیماری و کاهش سرمایه گذاری در این صنعت بیشترین ضرر مالی را متحمل شد.
اما با رفع همه گیری کرونا و برداشته شدن تدریجی محدودیت های حمل ونقلی در مقیاس جهانی، آمارهای منتشر شده از بخش مسافری کشورهای مختلف به ویژه دو کشور هند و چین که حجم بخش مسافری آنها به واسطه برخورداری از جمعیت بالا بسیاری چشمگیر محسوب می شود؛ نشان دهنده بهبود وضعیت به ویژه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ است.
وضعیت پیچیده حمل بار ریلی اروپا در دوران پسا کرونا
مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورو استات) به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد ریزش درآمدهای بخش حمل و نقل در منطقه یورو نیز وضعیت مشابه با سایر نقاط جهان را تجربه کرده است. بر اساس این آمار، منطقه اقتصادی یورو در سال ۲۰۲۲ شاهد حمل ۳۹۸ میلیون تن بار در بخش های مختلف (دریایی، زمینی و هوایی) بوده که تقریبا فاصله اندکی با آمار سال ۲۰۱۸ (بالاترین رکورد حمل بار جهانی (معادل ۴۰۰ میلیون تن) دارد. با اینحال، این حجم بار در قیاس با آمار سال ۲۰۲۱ (۳۹۹ میلیون تن) شاهد کاهشی ۰.۵ درصدی بوده است. اما نکته جالب توجه اینجاست که حجم حمل بار در بخش ریلی ناگهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ با ریزشی محسوس مواجه شده و میزان رشد آن به ۵.۴- درصد رسیده که در نمودار زیر نشان داده شده است.
اما دیگر نمودار درج شده در این گزارش، وخامت بیشتر اوضاع در مقیاس کشوری نشان می دهد. بر اساس مندرجات گزارش یورو استات، رشد ۱۵ کشور از مجموع ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در حمل بار ریلی طی سال ۲۰۲۲ منفی بوده است.
در این میان، کشور لیتوانی با ریزش ۳۹- درصد بیشترین میزان ریزش را تجربه کرده و کشورهای دیگری همچون استونی (۲۴- درصد)، فنلاند (۲۲- درصد) و یونان (۲۰- درصد) به ترتیب بیشترین میزان ریزش حمل بار ریلی را تجربه کرده اند.
با اینحال، کشورهای دانمارک (۱۲+ درصد)، کرواسی (۷+ درصد) و بلغارستان (۶+ درصد) رشد حمل بار ریلی را تجربه کرده اند.
چرایی عدم رونق بازار حمل و نقل در سال ۲۰۲۳
حقیقت امر این است که علیرغم امید فراوان بازارهای مختلف جهانی به بهبود اوضاع در دوران پسا کرونا، ورود اقتصاد جهانی به رکود و تورم منجر به از دست رفتن تمامی این امیدها شد. بروز تورم بی سابقه طی ۴۰ سال در ایالات متحده به عنوان بزرگترین بازار مصرف جهان، منجر به سرایت آن به بازارهای تولید به ویژه چین و کشورهای صنعتی اروپا شد. به هم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا برای کالاهای مصرفی و مواد اولیه از جمله فلزات اساسی و حامل های انرژی شده و این امر نهایتا باعث ریزش سنگین تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای صنعتی و همچنین بالا رفتن بسیاری از شاخص های مهم اقتصادی مانند قیمت مصرف کننده (CPI)، کاهش ضریب اعتماد به اقتصاد، رشد بیکاری و … در تمامی جهان شد.
به جرات می توان گفت که هیچ کشوری از بر هم خوردن چرخه اقتصادی جهانی جان سالم به در نبرده و بسته به میزان وابستگی کشورها به روند اقتصاد جهانی، آسیب هایی متحمل شدند. بازار حمل و نقل نیز که آخرین حلقه واسطه میان تولید کننده و مصرف کننده به حساب می آید نیز به صورت طبیعی ضرر سنگینی از این وضعیت متحمل شده که این ضرر در بخش سفارش های حجیم که معمولا از حمل ریلی یا دریایی برای رساندن آن به دست مشتریان استفاده میشد، سنگین تر از پیش بود. برای اثبات این مدعا، کافی است نگاهی به نمودار زیر بیندازیم که شاخص رشد ناخالص داخلی واقعی کشورها در سطح جهانی و در بازه های سه ماهه در سال مالی ۲۰۲۳ را مورد بررسی قرار داده است.
مقایسه این آمار با سال ۲۰۲۲ درج شده در همین نمودار نشانگر وخامت اوضاع اقتصاد جهانی است که به صورت طبیعی تاثیر منفی بزرگی نیز بر بخش حمل و نقل خواهد گذاشت.
وضعیت نامشخص حمل و نقل ریلی در سال ۲۰۲۴
موسسه تحقیقاتی مشهور ACT به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد وضعیت وضعیت حمل و نقل ریلی در سال آینده میلادی که کمتر از دو ماه دیگر با آغاز آن فاصله داریم، بهبود خواهد یافت. در این گزارش با اشاره به رشد احتمالی شاخص بخش خرده فروشی، کاهش شیب تورم جهانی و بهبود درآمد سرانه کشورها، این فرضه مطرح شده که وضعیت کلی بازارهای جهانی طی سال ۲۰۲۴ هرچند با سرعتی کم، اما رو به بهبود خواهد رفت. ACT بر همین مبنا، مدعی شده که وضعیت حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی نیزمی تواند پیرو بهبود اقتصاد جهانی، اوضاع بهتری را طی سال آینده میلادی تجربه نماید.
با اینحال، باید به نکته توجه داشت که افزایش تنش های ژئوپولیتیک در سطح جهانی، عدم موفقیت نسبی برخی کشورهای صنعتی مانند چین در ایجاد ثبات اقتصادی و بازگرداندن چرخه تولید به دوران پیش از کرونا، ادامه ضعف در اقتصاد ایالات متحده و احتمال تشدید رکود در این کشور به واسطه ادامه احتمالی سیاست افزایش نرخ بهره بانکی فدارل رزرو، عدم کاهش هزینه تولید در واحدهای صنعتی و معدنی و نهایتا ادامه دست به گریبانی بانک های بزرگ جهان همچون UBS و سیتی بانک با بحران مالی همچنان چشم انداز بهبود وضعیت اقتصاد جهانی را در هاله ای از ابهام قرار داده و هنوز برای قضاوت در خصوص ارزیابی و تخمین وضعیت بازار حمل و نقل ریلی سال آینده بسیار زود به نظر میرسد.