رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل گفت: از مجموع ۱۷۵ کیلومتر مسیر راهآهن اردبیل – میانه تاکنون ۱۵۰ کیلومتر ریلگذاری شده است.
به گزارش پایگاه خبری ریلنیوز، داود شایقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی طرح راهآهن اردبیل – میانه اظهار کرد: اجرا و تکمیل باقی مانده مسیر نیازمند ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است که با توجه به اهمیت طرح تامین آن در اولویت قرار گرفته است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ با وجود اینکه اعتبار مصوب در قانون بودجه برای این طرح چهار هزار ۸۰۰ میلیارد ریال بوده اما در عملکرد مالی سال ، ۱۳ هزار میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل ادامه داد: امسال برای تکمیل طرح راهآهن اردبیل – میانه هفت هزار و ۲۰۰ ریال اعتبار در بودجه مصوب شد که تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن اختصاص داده شد و مقرر است ۲ هزار میلیارد دیگر هم در آینده نزدیک برای این طرح اختصاص یابد.
شایقی درباره اتصال راهآهن اردبیل به پارسآباد مغان افزود: مجوز ماده ۲۳ برای اتصال این طرح به پارسآباد مغان صادر شده و در سفر دوم ریاست جمهوری به استان برای افتتاح طرح راهآهن، موضوع اتصال آن به پارسآباد مطرح و برای اجرای آن تصمیمگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: با اتصال راهآهن اردبیل به پارسآباد و آسیای میانه تحول بزرگی در خط ریلی، رونق اقتصادی و توسعه صادرات استان ایجاد خواهد شد.
شایقی با بیان اینکه سفر رئیس جمهوری به استان منوط به تکمیل راهآهن شده است ، ادامه داد: شرکت زیرساخت وزارت راه و شهرسازی مسئول اجرای این طرح است و اگر با جدیت لازم و با تامین اعتبارات لازم از محل تهاتر نفت کار را پیش ببرد طرح در زمان مقرر تکمیل خواهد شد.
وی درباره روند عملیات اجرایی تونل دوم حیران گفت: عمده کارهای اجرایی این طرح به اتمام رسیده و پیشبینی میشود تا شهریورماه سال آینده این تونل به بهرهبرداری برسد.
استان مرزی اردبیل میتواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد ، این امر بهویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت تسریع در عملیات اجرایی راهآهن اردبیل – میانه و ادامه آن به نقطه مرزی در پارسآباد میتواند آوردههای زیادی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.
نکته مهم اینکه به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارسآباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر پروژههای مطرح هزینههای تملک اراضی هم در آن بسیار پایین است. سرعت بخشی به راهآهن اردبیل – میانه در دولت سیزدهم این امید را ایجاد کرده است که با ادامه آن به سمت پارسآباد، اردبیل سهم شایستهای از اقتصاد ملی و منطقهای کسب کند.