مقام مسئول راهآهن، با بیان این که سرعت قطارهای باری ۳۰ کیلومتر است نه ۵ کیلومتر، گفت: به دلیل مشکلات صاحبان بار واگنها در مقصد، چندین ماه متوقف میشود.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از تسنیم، محمدرضا چنگانی، مدیرکل سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: اینکه گفته میشود سرعت حمل بار در شبکه ریلی بسیار پایین بوده و سرعت قطارهای باری کمتر از ۵ کیلومتر است، درست نیست و قطارهای باری در راهآهن، مطابق با استانداردهای روز سیر میکنند.
وی توضیح داد: سرعت بازرگانی فاصله زمانی دو بارنامه متوالی است، از زمانی که بارنامه باردار به مقصد برسد و تخلیه شود و بارنامه خالی واگن، تحویل شرکت راهآهن شود. اما اتفاقی که در عمل میافتد این است که زمانی که بار را به مقصد میرسانیم، اکثر صاحبان کالا دچار مشکلاتی در حوزه تخلیه و بارگیری هستند و بعضی واگنها چندین ماه توقف دارند.
وی در اینباره به مثالی اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه نفت کوره به ماهشهر حمل میشود و به علت پرشدن مخازن، فرآیند تخلیه متوقف شده و واگنها در مقصد متوقف میماند و اینها در سرعت بازرگانی لحاظ میشود.
مدیرکل سیر و حرکت راهآهن یادآور شد: به غیر از مشکل پر شدن مخازن، یکی دیگر از مشکلات صاحبان کالا، انتظار در صف تخلیه بار است. به طور نمونه، گندم از بندر امام خمینی(ره)، به مقاصد مختلف از جمله کرج، کردان و رباط کریم حمل میشود اما از آنجا که توان تخلیه سیلو یک تعداد خاص است، این واگنها در صف تخلیه می مانند و عملیات تخلیه با مشکل مواجه میشود و اینها جزء زمان سرعت بازرگانی محسوب میشود در صورتی که شرکت راهآهن هیچ دخل و تصرفی در این موضوع ندارد.
چنگانی گفت: سرعت سفر و سیر واگنها در محورهای مختلف با توجه به شیب و فراز خط، متفاوت است اما سرعت سیر متداول و میانگین چهار سال گذشته، ۳۰ کیلومتر بوده است.
وی همچنین درباره کاهش بهرهوری واگنهای باری در شبکه ریلی گفت: طی چند سال گذشته چند هزار واگن باری به شبکه ریلی اضافه شده در حالی که توان کشش ما همان تعداد محدود است. صاحبان کالا با توجه به رقابتی که با هم دارند بارها را تحویل گرفتهاند اما بار در مبدا و مقصد دچار رسوب شده است. یعنی در چرخه حمل بار، نسبت تعداد واگن بیشتر از تعداد لکوموتیو است و تناسبی وجود ندارد. اما در بعضی مسیرها، تعداد واگن از میزان ظرفیت بار بیشتر است و این موضوع بهرهوری واگنها را پایین میآورد.
وی تاکید کرد: برای حل مشکل بهرهوری پایین واگنهای باری، بایستی هم تعداد لکوموتیوها بیشتر شود و هم شرکتها بر اساس میزان حمل بار خود، واگن به شبکه تزریق کنند تا تعداد واگن بیشتری در چرخه وجود نداشته باشد.
مدیرکل سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به سوالی درباره اینکه رکوردهای مسافری که مطرح میشود، نسبت به سال ۱۳۹۹ قابل توجه نیست گفت: در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که که اوج همهگیری ویروس کرونا بود سفرهای بین شهری به شدت کاهش یافت.
چنگانی بیان کرد: حذف قطارهای مسافری، موجب استفاده از لکوموتیوهای مسافری در بخش باری و در نتیجه، سیر روان تر و سریع تر قطارهای باری و حمل بار بیشتر شد. اما در زمان حاضر نیز شاخص عملکرد حمل و نقلی در بخش بار و مسافر، روند رو به رشد دارد.
چنگانی در پایان گفت: ترانزیت نیز ظرف دو ماه گذشته، با شروع ترانزیت از مرز ریلی سرخس، افزایش یافته و امیدواریم تا پایان سال به رکوردهای قبل دست پیدا کنیم.