احداث خط دوم قطار شهری شیراز موضوعی است که همچنان در شیراز تب داغی دارد و برخی معتقد هستند تمامی ضوابط استاندارد برای احداث این خط در نظر گرفته شده، برخی از فعالان میراث فرهنگی اما، نظری مخالف این موضوع دارند
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از فارس؛ موضوع احداث ایستگاه مترو در جوار آرامگاه حافظیه شیراز چندی است که به عنوان یک اختلاف میان شهرداری این کلان شهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بدل شده و اظهارنظرهای گوناگونی در خصوص این موضوع نیز مطرح شده است.
نظیر این اتفاق در تهران نیز روی داده و تنها پیشنهادی که برای این خصوص ارائه شده نیز کاهش سرعت قطار در ایستگاههای نزدیک به عمارت مسعودیه تهران است.
تکرار ماجرای عمارت مسعودیه و مترو این بار در شیراز
نگاهی جامع به موضوع قطار شهری تهران و عمارت مسعودیه نشان میدهد که با توجه به درخواست مقامات مسئول در این بخش تنها کاهش ۲۰ درصدی سرعت قطار شهری یکی از اصلیترین راهکارهایی است که برای کاهش خسارتهای احتمالی به این عمارت تاریخی مطرح شده است.
حسام دهقان، دبیر کمیسیون واگذاری و مزایدات بناهای تاریخی در خصوص خسارتهای احتمالی قطار شهری به عمارت مسعودیه تهران گفته است: پیشنهاد مشخص ما این است که حرکت قطارها در ایستگاه مترو ملت به بهارستان و بالعکس سرعت خود را ۲۰ درصد کاهش دهد و این میتواند همراه با یک پیام ۱۰ ثانیهای با عنوان “سرعت کم قطار در این ایستگاه به دلیل حفاظت از میراث ملی است” در واگنها پخش شود.
لازم به ذکر است که طول این خط ٢۵ کیلومتر است که با اضافه شدن ۵ کیلومتر طرح توسعه به ۳۲ کیلومتر خواهد رسید و جمعا ٢٢ ایستگاه خواهد داشت و به طور متوسط این خط تنها ١۴ متر عمق دارد و گشایش اولین ایستگاه این خط نیز در ١٣٧٨ صورت گرفته است.
عمق ٢٠ متری خط دوم قطارشهری شیراز
شهردار شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: تمامی ضوابط و استاندارهای لازم برای حفر تونل برای خط دوم قطار شهری شیراز لحاظ شده و عمق حفاری این خط در محدوده آرامگاه حافظ بیش از ٢٠ متر است.
محمد حسن اسدی تصریح کرد: با توجه به حساسیتهایی که اماکن تاریخی دارند از این رو تلاش شده تا این طرح با بررسی کارشناسان انجام شده و روند اجرایی به صورت جز به جز در اختیار و بررسی کارشناسان قرار بگیرد.
به گفته این مقام مسوول نظر به مطرح شدن موضوع این طرح در جلساتی که با حضور نمایندگان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شده است از این رو این دستگاه نیز موافقت خود را پیشتر اعلام کرده بود.
کلانتری، مدیرعامل قطار شهری شیراز نیز در خصوص امتداد خط دوم قطار شهری شیراز گفت: همه مجوزها قبل از عملیات حفاری از شورای عالی ترافیک کشور که میراث فرهنگی نیز یکی از اعضای این شورا است اخذ شده است.
وی اضافه کرد:شورای عالی کشور موضوع حفاری خط دوم قطار شهری را مصوب و ابلاغ کرده است و جلساتی با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه ریزی شده بود که در اخرین جلسهای که در مهرماه برگزار شد که نماینده میراث حفاری خط دوم را بلامانع تشخیص داده است.
کلانتری افزود: بر اساس مصوبه این جلسه که به امضا نماینده میراث فرهنگی نیز رسیده است خط دوم قطار شهری شیراز حد فاصل میدان آزادی تا کلبه سعدی با توجه به عمق حفاری و تمهیدات اندیشیده شده عبور این خط بلامانع است.
به گفته این مقام مسوول فاصله ١٢٠ متری از حفاری تونل تا آرامگاه حافظ در نظر گرفته شده و عمق تونل نیز از ١٣ متری که استاندارد است به ٢ برابر افزایش یافته است.
کلانتری تصریح کرد: نظر به وضعیت این منطقه و با توجه به شرایط ویژهای که این مسیر داشته مقرر شده تا عمق تونل در فاصله ۲۶ متری حفر شود.
توقف عملیات اجرایی خط ۲ متروی شیراز، مقابل حافظیه
عملیات اجرایی خط ۲ متروی شیراز در محدوده حافظیه با دستور وزیر میراث فرهنگی متوقف شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: با دستور و تاکید وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مکاتبه با استاندار سابق فارس تصمیم گرفته شد به دلیل احتمال آسیب رساندن به حافظیه، عملیات اجرایی خط دو متروی شیراز فعلا متوقف شود.
ثابت اقلیدی افزود: مقرر شد گروهی متخصص از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور عازم شیراز شوند و به اتفاق گروهی از اداره کل میراث فرهنگی فارس به صورت میدانی از طرح بازدید کنند.
وی ادامه داد: این متخصصان طرح را بررسی میکنند و در صورتیکه اجرای آن آسیبی به مجموعه حافظیه و معابری که در محیط اطراف آرامگاه وجود دارد، وارد نکند، روند کار ادامه خواهد یافت.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود:، اما در صورتیکه کوچکترین تهدیدی متوجه حافظیه و پیرامون این آرامگاه شود قطعا جلوی عملیات گرفته میشود و اقدامات قانونی انجام خواهد شد.
دیدار حافظ با قطار شهری شیراز
حافظ شیرازی که در قرن هشتم زیست کرده هیچگاه فکر نمیکرد که بعد از گذشت قرنها قرار است بار دیگری با تکنولوژی شگفت زده شود و حتی هیچ وقت شاید فکرش را نمیکرد که آثارش بتواند به قدری در جهان فراگیر شده که یک فیلسوف آلمانی به نام گوته نیز از او تاثیر بپذیرد و در همسایگی وی نیز کوچهای به نام این فیلسوف نامگذاری شود.
حافظ که سالهای سال در گوشهای از این شهر با آرامش در انتظار دیدار دوستدارانش بود شاید با عبور قطار شهری از کنار آرامگاه اش بار دیگری از رشد تکنولوژی شگفت زده شود.