معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: هیات داوران پانزدهمین کنفرانس ملی بتن، پل سارای، در مسیر ریلی میانه – اردبیل را به عنوان پل بتنی برتر کشور در سال ،۱۴۰۲ انتخاب کردند و با اهدای لوح و تندیس از تلاشهای کارفرما، مشاور و پیمانکار پروژه، برای خلق این سازه بتنی تقدیر به عمل آمد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، عباس خطیبی، از برگزاری پانزدهمین کنفرانس ملی بتن و یکمین همایش روز بتن، در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: پل سارای در راه آهن میانه – اردبیل، با رای هیات داوران، به عنوان پروژه بتنی برتر سال انتخاب شد.
وی در خصوص ویژگیهای پل سارای توضیح داد و اظهار داشت: این پل در صعب العبورترین مناطق کوهستانی راه آهن میانه – اردبیل واقع شده است و یکی از پرچالش ترین ابنیههای ریلی کشور محسوب می شود.
خطیبی ادامه داد: این پل از نظر ابعاد، دهانهبندی، شرایط خاستگاه از لحاظ توپوگرافی و ژئولوژی، شیوه ساخت عرشه و رعایت اصول زیبایی شناختی، سازهای خاص به حساب میآید.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها، از اهتمام ویژه در ارتقای کیفیت بتن این سازه خبر داد و بیان داشت: تیم کنترل کیفی خاص بتن پل سارای، علاوه بر تولید بتن با مقاومت بالا و به دست آوردن مقاومت سریع متناسب با شیوه اجرا، با شناسایی و اعلام پتانسیل واکنش قلیایی بالای مصالح مورد استفاده از بستر رود قزل اوزن، نقش کلیدی در اصلاح موضوع و چاره اندیشی مناسب در بتنهای مورد مصرف در این پل و کل محور میانه – اردبیل ایفا کردند.
خطیبی، طراحی عرشه پل، با صندوقههای بتنی پیش تنیده را از نقاط قوت این پل دانست و گفت: اجرای روش طره متعادل، با استفاده از قالب های شاریو به صورت درجا در ارتفاع، از ویژگیهای عرشه این پل محسوب میشود.
وی در تحلیل سایر ویژگیهای این پل اظهار داشت: این پل به طول ۵۵۶ متر، با ۹ پایه با ارتفاع متغیر تا ۵۳ متر و ۱۰ دهانه، با طول متغیر تا ۹۵ متر احداث شده است و با توجه به قوس افقی پل در پلان، ارتفاع صندوقههای بتنی آن از ۷ متر بر روی پایه تا ۴ متر در وسط دهانه متغیر است.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها، تکیه بر توان و تخصص داخلی در ساخت این پل را نقطه عطفی در روشهای ابداعی ساخت پلها در راهسازی اعلام کرد و افزود: دو دستگاه تجهیزات قالب شاریو، با ظرفیت ۲۵۰ تن، برای اولین بار در کشور توسط مهندسان ایرانی با روش مهندسی معکوس،از روی نمونههای اروپایی ساخته شد و این اقدام سرآغازی برای بومیسازی این فناوری برای سایر پروژههای راهسازی در کشور شد.