یکی از خبرهایی که در چند هفته اخیر درباره خطوط حمل و نقل عمومی در تهران منتشر شد، خبر اتصال خط راهآهن به مترو بود. با توجه به جمعیت زیاد شهر تهران و سفرهای روزانه عده زیادی از افراد شهرستان ها و شهرهای مجاور، نیاز به سیستم حمل و نقل پیشرفته یکی از نیازهای اولیه این شهر به حساب میآید.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، اگر در یک روز کاری به تهران سفر کنید، خواهید دید که خیابانها مملو از ماشینهایی است که به سمت محل کار یا تحصیل روانه میشوند و همچنان صف اتوبوس، مترو، تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز بسیار طولانی هستند. همچنین اگر سفر خود را با نقشه مترو تهران یا BRT ادامه دهید، متوجه کمبود شدید قطار و اتوبوس نیز خواهید شد.
جزئیات خبر اتصال راه آهن به مترو
چندی پیش، پیشنهادی مبنی بر اتصال خط راهآهن به خطوط متروی تهران مطرح شد تا تبادل مسافران بین این دو شبکه راحتتر انجام شود. مسئولین مربوطه طی بررسیهایی که انجام داده اند، به نظر می رسد استقبال خوبی از این طرح به عمل آورده و نظر مثبتی نسبت به آن دارند. با توجه به اینکه ماهیت قطارهای راه آهن و شبکه مترو یکسان است، عده زیادی از افراد معتقدند که اجرای چنین ایده ای می تواند فکر خوبی باشد. در حال حاضر در یکی از ایستگاه های مترو چنین اتفاقی افتاده و می بینیم که جا به جایی مسافران بسیار تسهیل شده است.
ایستگاه «راه آهن» در خط ۳ متروی تهران یک خروجی در محوطه راه آهن تهران دارد. حالا طی عملیاتی که قرار است ۳۶ ماه به طول بینجامد، ایستگاه «شهر ری» که بین خط ۱ و ۶ مشترک است، به راه آهن سریع السیر در حال احداث تهران – مشهد می پیوندد. علاوه بر آن، این خط می تواند به خطوط راه آهن حومه تهران – گرمسار نیز متصل شود و تبادل مسافر میان آن ها صورت پذیرد. مجموعه ایستگاهی یکپارچه ری می تواند قدم مهمی در خصوص پیوند راه آهن با خطوط مترو باشد.
خطوط فعلی مترو چگونه به راه آهن متصل خواهند شد؟
در نقشه مترو تهران همه ایستگاه ها تقاطعی با خطوط راه آهن ندارند. از این رو نمی توان تعداد قابل توجهی از ایستگاه های موجود را به راهآهن پیوند داد. طی برنامه مطرح شده، به نظر می رسد ۴ خط متروی دیگر از ۸ تا ۱۱ می توانند به نقشه اضافه شوند، تا این پیوند به درستی برقرار شود. البته این مسئله فعلا در حد یک پیشنهاد است و باید به تأیید همه نمایندگان برسد تا اجرایی شود.
بررسی چگونگی اتصال مترو به راه آهن در تهران
شبکه یکپارچه ایستگاه شهر ری، یکی از اقدامات اتصال شبکه راهآهن به خطوط مترو است و از سوی دیگر، بناست چند خط متروی جدید نیز به این مجموعه اضافه شوند. وضعیت این خطوط، در ادامه تشر.یح شده است:
● خط ۸ مترو بین سرسبز تا مسعودیه امتداد خواهد یافت. در این خط چندین تبادل قابل انجام است؛ مورد اول قابلیت تبادل مسافرین با توقفگاه ترمینال جنوب است. مورد دوم، تبادل مسافرین با خط راه آهن حومه ای تهران – پرند است. مورد بعدی در خط حومه ای تهران – هشتگرد صورت می گیرد و نهایتا تبادل مسافرین را می توان در راه آهن میدان بهمن انجام داد.
● خط ۱۰ مترو از وردآورد آغاز شده و تا فلکه سوم تهرانپارس کشیده می شود. در این خط، امکان تبادل مسافر با این خطوط وجود دارد: تهران – تبریز، ارومیه، زنجان، اردبیل، رشت، خط حومه ای تهران – کرج، هشتگرد، قزوین و خط ریلی حومه غرب تهران.
● خط ۱۱ مترو نیز از سه راه تقی آباد تا بوستان چیتگر ادامه خواهد داشت و در این خط می توان تبادل مسافر با توقفگاه جوانمرد قصاب، خیابان شهید رجائی و راه آهن نیک پسندی را انجام داد.
باید دید تصمیم نهایی برای اجرای این سیستم چه خواهد بود. گسترش خطوط مترو در تهران، میتواند به تردد هر چه آسانتر افراد کمک کند؛ اما ضرورت اتصال خط راه آهن به این شبکه، باید مورد بررسی قرار گیرد.