به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، محمدمهدی حسنزاده مدیرکل سابق لجستیک راه آهن در پنل تخصصی «ریل و لجستیک» هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل در تعریف بنادر خشک، گفت: بنادر خشک، همان بنادر ساحلی هستند که در آنها، واگن جایگزین کشتی شده است.
حسنزاده در رابطه با علل اصلی ایجاد بنادر خشک و دپوهای سرزمینی گفت: تمرکز زدایی از بنادر ساحلی و مرزهای خشکی یکی از دلایل ایجاد مراکز لجستیک است به این صورت که امکان انتقال بلافاصله کالا از بنادر ساحلی به دپوهای درون سرزمینی محیا شود.
مدیرکل سابق لجستیک راه آهن در ادامه صحبتهای خود گفت: حمایت از ریل به عنوان «حملونقل سبز» یکی دیگر از دلایل ایجاد بنادر خشک و مراکز لجستیکی است چرا که طبق استاندارد تعریف شده، یک بندر خشک باید به ریل متصل باشد.
محمدمهدی حسن زاده در پایان تاکید کرد: انتقال بار از شبکه ریلی موجب حذف مسافتهای طولانی جادهای برای انتقال کالاها میشود. چرا که در حال حاضر، فاصله بنادر ساحلی تا مراکز مصرف کشور، افزون بر ۷۰۰ کیلومتر است بنابراین توجیه منطقی، استفاده از حملونقل ریلی است.