شرکت دانش بنیان گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) به منظور ارتقای صنعت حمل و نقل ریلی کشور، اقدام به تولید سوزنهای جدید کرده که در آینده نزدیک در این صنعت به کار گرفته خواهند شد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، علی رغم دارا بودن ظرفیت و پتانسیلهای فراوان برای بر عهده گرفتن بخش عظیمی از حمل کالا و مسافر در این بخش تا کنون توجه ویژهای به این صنعت نشده است. همچنین عدم استفاده از سیستمهای به روز دنیا در خطوط ریلی منجر به افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری و حتی تعویض قطعات گشته است. امروزه در دنیا با پی بردن به اهمیّت حمل و نقل ریلی، سرمایهگذاریهای عظیمی در این حوزه در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام یافته است. به گونهای که سرعتهای را در این کشورها میتوان مشاهده نمود. در حالیکه سرعت عبوری ناوگان ریلی در کشور ما در بهترین وضعیت مابین میباشد. امروزه با پی بردن به ظرفیتهای بالای حمل و نقل ریلی برای جابجایی بار و مسافر توسط متولّیان امر، توجه به این صنعت نیز در حال افزایش میباشد. از اینرو با توجه به سیاستهای کلی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سرعت حمل و نقل خطوط ریلی در سالهای آتی، پروژههایی در راستای نیل به این هدف در محل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران تعریف گشته است. از این موارد میتوان به پروژه ساخت قطعات سوزنهای پر سرعت و تکه مرکزی بدون زیر فراگ اشاره کرد. بنابراین به منظور بهبود سرعت عبوری از سوزنها نیاز به استفاده از پابندهای ارتجاعی[۱] (بستهای AT)، افزایش فنریت سوزن، افزایش استحکام قطعات اسلایدچیر، طراحی پدهای لاستیکی مخصوص، طراحی تراورسهای بتنی جدید، کاهش نیروی چسبندگی ریل زبانه با استفاده از اسلایدچیرهای رولردار میباشد.
استفاده از قطعات اسلاید چیر AT (شکل ۱) در مقایسه با قطعات اسلایدچیر معمولی (شکل ۲)، با توجه به کاربرد بستهای الاستیک AT در آن موجب افزایش فنریت سوزن میشود که این امر موجب پاسخ مناسب قطعات زیر ریل به ضربات وارده از طرف چرخ قطار میگردد از اینرو این قطعات میتوانند نقش بسزایی در افزایش ایمنی سیر وسیله نقلیه، کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری قطعات سوزن (افزایش عمر قطعات)، راحتی مسافر در هنگام سفر و… شود.
استفاده از قطعات اسلایدچیر رولردار در سوزن (شکل ۳)، وجود رولرها در این قطعات موجب حذف استفاده از روانکارهایی مانند گریس در قطعات اسلایدچیر قدیمی میشود، از اینرو این قطعات دوستدار محیط زیست میباشند. همچنین سهولت حرکت ریل زبانه بر روی این قطعات در مقایسه با اسلایدچیرهای رایج، موجب کاهش نیروی مورد نیاز ماشین سوزن برای جابجایی ریل زبانه میشود. بنابراین موجب افزایش عمر قطعات اسلایدچیر و ماشین سوزن میشود و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری را در پی خواهند داشت.
استفاده از تکه مرکزی بدون زیر فراگ (شکل ۴) همراه با قطعه کراس استاپ (شکل ۵)، منجر به تقویت قطعه تکه مرکزی و افزایش عمر آن و افزایش سرعت و ایمنی سیر گشته و سبب کاهش هزینه تعمیر و نگهداری میشود. همچنین با آسانتر کردن مونتاژ سوزن منجر به کاهش زمان مونتاژ نیز میشود.
با توجه به اینکه سوزن یک قطعه استراژیک و فوق ایمنی در صنعت ریلی محسوب میشود، به طوری که اغلب سوانح ریلی بر روی سوزن و یا نزدیکی آن رخ میدهد، از اینرو تغییر قطعات و بروزرسانی سیستم آن از حساسیتهای بالایی برخوردار است و هرگونه اهمال کاری در امر طراحی و تولید قطعات میتواند منجر به خسارتهای جبران ناپذیر جانی و مالی شود. از پیچیدگیهای قطعات سوزنهای پر سرعت فوق الذکر میتوان به هندسه پیچیده آنها و نحوه صحیح انتقال نیرو اشاره کرد به گونهای که امکان عملکرد صحیح دیگر قطعات در کنار یکدیگر و عبور ایمن وسایط نقلیه را فراهم آورند. خوشبختانه شایان ذکر است، شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) با دارا بودن کادر مهندسی جوان و نخبه کشوری، طراحی و تولید این قطعات را به پایان رسانیده و ان شاالله در روزهای آتی شاهد تولید انبوه سوزنها با قطعات فوق خواهیم بود.