محمد دلاوری مجری رسانه ملی در پنل تخصصی «ترانزیت، ریل یا جاده» غرفه راهآهن در هفتمین نمایشگاه حملونقل میپرسد: با توجه به اینکه سهم ریل از جابهجایی ۶۰۰ میلیون تن حجم بار کشور، تنها ۱۰ درصد است، آیا حوزه ریلی عقبماندگی تاریخی دارد یا خیر؟
محمد عیقرلو دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک توضیح میدهد: شیوه Door to Door ( ارسال و تحویل بار درب انبار صاحب کالا) در راهآهن هنوز اجرایی نشده است. بنابراین بهترین راه، انتخاب روش حملونقل ترکیبی دریا-ریل-جاده است. استفاده از این روش، کاهش هزینهها را نیز در پی دارد.
دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران گفت: حساسترین شیوه حملونقل ریلی در ایران، حملونقل ریلی است. سوخت و اقلام اساسی باید با ریل جابهجا شود.
عیقرلو تاکید کرد: برای توسعه صنایع معدنی و به دنبال آن برای انتقال محصولات مرتبط از معادن به بنادر، به سرمایهگذاری قابل توجهی در حوزه حملونقل ریلی، نیاز است.