معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت که با تلاشهای همه دستاندرکاران حوزه حمل و نقل ریلی مسافری، نسبت به سالهای ٩٧ و ٩٨ یعنی دوره پیش از کرونا، هم در مسافران قطار برونشهری و هم در مسافران قطارهای حومهای رشد قابل توجه داشتهایم که در آمارها مشهود است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، «میرحسن موسوی» امروز (دوشنبه) با اشاره به تشکیک برخی اشخاص و رسانهها درباره شکسته شدن رکورد حمل مسافر ریلی در سال ۱۴۰۱ و نیز ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، افزود: این صحبتها مبنای منطقی ندارد و به نظر میرسد ناشی از بیاطلاعی یا نکات غیرفنی است.
وی با اشاره به سابقه هفت ساله حضور خود در سمت معاون مسافری راه آهن که پیش از آن نیز سالها در مسوولیتهای مختلف راه آهن بوده است، تصریح کرد: بهعنوان یک فرد مطلع که در دولتهای مختلف در حوزه ریلی مسوولیت داشته ام عرض میکنم که بهطور قطع رکورد تاریخ راه آهن در حوزه حمل مسافر ریلی در سال ۱۴۰۱ شکسته شد.
معاون مسافری راه آهن درباره چگونگی محاسبه آمار حمل و نقل ریلی مسافری، بیانداشت: سالهاست مبنای محاسبه آمار حمل مسافر ریلی تغییری نکرده است. در همه حوزههای حمل و نقلی در همه جای جهان مبنا تعداد مسافر است. ما نیز از سالها پیش از همین مبنا در گزارش عملکرد مسافر ریلی استفاده کردیم.
وی درباره اظهار نظر برخی افراد درباره کاهش مسافران قطارهای بین شهری، افزود: جهت اطلاع این افراد باید بیان داشت که با تلاشهای همه دستاندرکاران حوزه حمل و نقل ریلی مسافری، نسبت به سالهای ٩٧ و ٩٨ یعنی دوره پیش از کرونا، هم در مسافران قطار برون شهری و هم در مسافران قطارهای حومه ای رشد قابل توجه داشتهایم که در آمارها مشهود است.
موسوی درباره چگونگی شکسته شدن رکورد حمل مسافر با وجود مشکلات مختلف و ثابت ماندن تعداد لکوموتیو و واگن مسافری، ادامهداد: افزایش بهرهوری واگنهای مسافری از طریق چرخشی کردن قطارها و کاهش توقف واگنها در ایستگاههای مختلف، افزایش تقاضای سفر ریلی، اختصاص قطارهای با ضریب اشغال کم به مسیرهای پرتردد و بالا رفتن ضریب اشغال واگنهای مسافری، از مهمترین اقدامات انجام شده برای افزایش مجموع مسافران ریلی در ۲ سال گذشته و در نتیجه شکسته شدن رکورد حمل مسافر ریلی بوده است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته با جابهجایی ۲۹ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۸۰۰ نفر مسافر، رکورد جابهجاییهای مسافری شکسته شد. رکورد قبلی مربوط به سال ۸۹ با ۲۸.۸ میلیون نفر بود. دستیابی به این مهم از مسیر استفاده بهینه از واگنهای مسافری بهویژه افزایش قطارهای در چرخش رخ داد.