دولت چین اعلام کرده است که قصد دارد مجموع خطوط سریع السیر ریلی این کشور را تا سال ۲۰۲۵ به بالای ۵۰ هزار کلیومتر توسعه داده و این رقم قرار است تا سال ۲۰۳۵ به بالای ۲۰۰ هزار کیلومتر برسد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ با راه اندازی خط ریلی سریع السیر پکن – تیانجین در چین به طول ۱۱۸ کیلومتر، مجموع خطوط پر سرعت این کشور به بالای ۴۲ هزار کیلومتر افزایش یافت.
دولت چین همچنین اعلام کرده است که قصد دارد مجموع خطوط سریع السیر ریلی این کشور را تا سال ۲۰۲۵ به بالای ۵۰ هزار کلیومتر توسعه داده و این رقم قرار است تا سال ۲۰۳۵ به بالای ۲۰۰ هزار کیلومتر برسد.
متوسط سرعت سیر قطارهای پر سرعت چین ۳۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و این کشور در حال حاضر، بزرگترین شبکه ریلی سریع السیر جهان را به خود تخصیص داده است. این در حالیست که مجموع خطوط پر سرعت ژاپن تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۲۸۳۰ کیلومتر خواهد بود که نشان دهنده اختلاف معنادار میان برخورداری دو کشور توسعه یافته شرق آسیا با یکدیگر در قطارهای سریع السیر است.
راه آهن چین علاوه بر توسعه خطوط پر سرعت ریلی در داخل این کشور، در حال اجرای بسیاری از پروژه های مشابه در کشورهای دیگر جنوب شرق آسیا است. به عنوان مثال، هفته گذشته شاهد راه اندازی نخستین خط ریلی پر سرعت اندونزی به طول ۱۴۲.۸ کیلومتر بودیم که شهرهای جاکارتا و باندونگ را به یکدیگر متصل میسازد. متوسط سرعت سیر این قطار که توسط پیمانکاران چینی ساخته شده نیز ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.