مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: عملیات روسازی راهآهن همدان – سنندج، از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز و ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی، عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور در ۳ سال انجام شد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، مهدی صیدگر، در آستانه بهرهبرداری از راهآهن همدان – سنندج اظهار کرد: طول مسیر ریلی همدان – سنندج، ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر میرسد که هماکنون و در فاز اول ریلگذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی این پروژه انجام شده است.
وی در ادامه افزود: در زمینه اجرای روسازی مسیر، عمدهترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بینالمللی تامین شده و تمام ادواتی که تاکنون وارداتی بود، با بهرهگیری از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژیهای روز بومیسازی شده است.
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن، ریلگذاری را مهمترین بخش روسازی که برای عموم مردم قابل مشاهده است، برشمرد و تصریح کرد: در این پروژه ۲۰ هزار تُن ریل با پروفیل ۶۰E۱ و گرید R۲۶۰ به کار رفته که تولید شرکت ذوب آهن اصفهان است.
به گفته صیدگر، خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینههای اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در فاز دوم بهرهبرداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیشبینی شده به مراکز بار در استان کردستان، ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تُن بار در سال ارتقا خواهد یافت.