استاندار مازندران با بیان این که، اجرای طرح بزرگ زیرساختی راه اندازی قطار سریع السیر تهران شمال به مرحله اجرایی نزدیک شد، گفت: به زودی با یک شرکت سرمایه گذار توانمند چینی برای اجرای این طرح قرارداد امضاء می شود.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، یوسف نوری در جمع خبرنگاران ساری گفت: عقد تفاهمنامه اولیه بین شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور با هلدینگ چینی که جزو سه شرکت برتر دنیا در ایجاد ریل راه آهن به ویژه در حوزه تونلهای راه است، مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
عقد تفاهمنامه اولیه بین شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور با هلدینگ چینی که جزو سه شرکت برتر دنیا در ایجاد ریل راه آهن به ویژه در حوزه تونلهای راه است، مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وی گفت: این شرکت چینی با مطالعات اولیه و بررسی موضوعات طرح در طی سه جلسه در گذشته آمادگی خود را در این طرح اعلام کرد و مقرر شد در کمترین زمان ممکن شرکت سرمایهگذار چینی و شرکت مادر تخصصی زیرساخت حملو نقل کشور اقدامات اولیه تفاهمنامه در جهت امضاء را تهیه و تدوین کنند.
استاندار مازندران افزود: در قالب این تفاهمنامه به روزرسانی مطالعات طرح و همچنین پیوست ریل مازندران به شرق و غرب استان از گلوگاه تا رامسر با رویکرد ایجاد راه آهن رشت – ساری- مشهد، با توجه به نقشه کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب مازندران شکل خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه گام اول طرح از تهران به مازندران، قطار سریعالسیر با ۲۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شد، ادامه داد: گام اول به طول ۱۵۰ کیلومتر است که بخش عمده آن به صورت تونل است.
مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که، ریل احداثی قطارسریعالسیر متفاوت از ریلها و ایستگاههای موجود در کشور خواهد بود، تصریح کرد: در سفر آتی رئیس جمهور به کشور چین، با قرار گرفتن این طرح در اولویت طرح های وزارت راه و شهرسازی امید میرود جزو طرحهایی باشد که در فاینانس دوم مدیران چین قرار گیرد.
وی با تاکید بر رهاشدگی پروژه راه آهن شمال، اضافه کرد: این پروژه که حالت رهاشدگی داشته و فقط در جهت پایداربودن بودجهای در پروژههای راه آهن کشور قرار گرفته بود، اما از سال آینده شاهد روند اجرایی آن به همت شرکت مادرتخصصی و زیر ساخت وزرات راه و شهرسازی خواهیم بود.
نوری با بیان اینکه طرح های زیرساختی راه آهن در مازندران بعد از انقلاب مغفول مانده بود، گفت: این پروژه میتواند در شمار پروژههای بزرگ ملی در مازندران، بعد از انقلاب در حوزه راه آهن قرار گیرد و ظرفیتهایی که برای این طرح و اثرات بعدی آن برآورد شد این پروژه را تبدیل به یک پروژه بزرگ اقتصادی کرد.
این مقام مسئول، به ظرفیتهای اقتصادی این طرح اشاره کرد و افزود: حمل و نقل و ترافیک، حفظ محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، کاهش هزینه سفر، افزایش تعداد سفر، سلامت سفر، ایجاد زیرساختهای گردشگری مبتنی بر ریل و ایستگاههای راه آهن از جمله مواردی است که موجب اقتصادی شدن پروژه و اجرایی شدن آن توسط شرکت سرمایهگذار چینی و شرکای داخلی آن خواهد بود.
استاندار مازندران با اشاره به اینکه در روزهای اخیر به توسعه استانهای شمالی در حوزه شهرسازی مبتنی بر ریل با توجه به زیست بوم گلستان، مازندران و گیلان پرداخته شد، اظهار کرد: ایجاد و تعریف شهرسازی به ریل موجب نظم بخشیدن به توسعه زیرساختهای شهری و ساخت و سازها در این استانها خواهد شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: جدیت در پیگیری اجرایی این پروژه ادامه خواهد داشت و ضمن بهرهوری از ظرفیتهای موجود راهآهن در پی افزایش خطوط کنار ریلی نیز هستیم.
نوری ادامه داد: این طرح بزرگ راه آهن در شمال در راستای رونق اقتصادی و توسعه روابط تجاری و داخلی و برون مرزی در استانهای ایران شکل میگیرد.
راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود. راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آبرو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگیها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار میرسد.
در طول مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال کشور ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. قطارهای حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.