مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن با بیان اینکه تعداد لکوموتیوها و واگنهای آماده و قابل سیر، کاهش یافتهاند، تاکید کرد: حدود ۷۰۰ واگن مسافری طی ۵ سال اخیر از سیر خارج شدهاند.
سید محسن طباطبایی، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با اشاره به نبود تعادل بین عرضه و تقاضا در بخش ریلی مسافری، تصریح کرد: اکنون قیمت بلیت مسافری بسیار پائین و عرضه خیلی کم؛ اما از سوی دیگر، تقاضا بسیار بالا است.
طباطبایی تاکید کرد: همین موضوع باعث بازار سیاه شده و در نتیجه، بلیت به سختی به دست مردم میرسد.
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن گفت: در صورت افزایش عرضه و همچنین برداشتن قیمت تکلیفی، میتوان بلیت را به راحتی در دسترس مردم قرار داد.
وی با اشاره به رابطه معنی دار نرخ بلیت با میزان خدماتی که به مسافران ارایه میشود، خاطرنشان کرد: در این چند سال اخیر، بهرغم تورم بالایی که ایجاد شد، قیمت بلیتها افزایش پیدا نکردند و در نتیجه، خدمات نیز به تدریج رو به کاهش رفتهاند.
طباطبایی تاکید کرد: هماکنون عملکرد بخش ریلی مسافری نسبت به سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و دلیل آن هم این است که تعداد لکوموتیوها و واگنهای آماده و قابل سیر، کاهش یافتهاند.
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن تصریح کرد: حدود ۷۰۰ واگن مسافری طی ۵ سال اخیر از سیر خارج شدهاند.
وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه قطارهای حومهای وجود دارد و باعث افزایش نارضایتی مردم شده است، تاکید کرد: اکنون نرخ بلیت قطار تهران – قم حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان است و این در حالی است که نرخ بلیت در همین مسیر با اتوبوس، حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد.
طباطبایی گفت: پائین بودن نرخ بلیت قطار، نه تنها به جابجایی مسافران کمکی نمیکند، بلکه باعث میشود تا کیفیت خدمات و نگهداری قطارها پائین بیاید که با این وصف، طی یک یا دو سال آینده، استفاده از قطارهای حومهای غیر ممکن خواهد شد.