به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ کشور لهستان را می بایست در زمره قدرت های نو ظهور در صنعت لجستیک و هاب بزرگ بار اروپا دانست. به نوشته وب سایت «ماردِر اینتلیجنس» درآمد لهستان از بخش لجستیک در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۴.۵۶ میلیون دلار (شش ماهه نخست امسال) بوده و این در حالیست که پیش بینی می شود این درآمد تا سال ۲۰۲۹ به بالای ۴۲ میلیون دلار در سال افزایش یابد.
نگاهی به داده های آماری وب سایت معتبر Statista نیز همین آمار را تایید کرده و رشد درآمدهای لهستان از بخش لجستیک طی بازه زمانی سال های ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۳ را به خوبی نشان می دهد. به ویژه اینکه درآمد لهستان از لجستیک از سال ۲۰۲۰ به این سو و با در نظر داشت معضل شیوع کرونا، رشد بی سابقه ای را شاهد بوده که این میزان رشد، حتی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته اروپا مانند آلمان و فرانسه نیز بی سابقه است. اما سوال اینجاست که لهستانی ها چگونه موفق به تبدیل صنعت لجستیک به عنوان یکی از منابع درآمد اصلی و ملی خود شدند؟
راه آهن لهستان، از ویرانه های جنگ جهانی دوم تاکنون
کشور لهستان دارای ۱۹۵۷۶ کیلومتر خط ریلی بوده که بخش عمده ای از این خطوط در دوران شوروی سابق و پیش از جنگ جهانی دوم ساخته شده است. شبکه ریلی لهستان از دو بخش خطوط عریض و استاندارد تشکیل شده که بخش عریض آن در دوران سلطه شوری بر این کشور ساخته شده و بخش استاندار آن را نیز آلمانی ها ساختند. با اینحال، بخش عمده شبکه ریلی لهستان در جریان حملات مشهور آلمان نازی (کمپین بمباران لوفت وافن) در جریان جنگ جهانی دوم به طور کلی از بین رفته و پس از آن نیز با رشد نسبتا کمی مورد بازسازی قرار گرفت.
اما از سال ۲۰۰۴ و در جریان پیوستن لهستان به اتحادیه اروپا، همه چیز دگرگون شد. دولت وقت این کشور موفق شد وام های سنگینی برای بازسازی شبکه ریلی و جاده های خود از بانک سرمایه گذاری اروپا دریافت نماید. می توان این چنین گفت که لهستانی ها با توجه به شرایط ژئوپولیتیکی مناسب خود در شرق اروپا، از همان زمان فکر تبدیل شدن به هاب توزیع بار اروپا را در سر می پروراندند. بانک سرمایه گذاری اروپا، در مجموع رقمی معادل ۱.۹ میلیارد دلار طی چند سال به بازسازی شبکه ریلی و جاده های لهستان تخصیص دادند که نخستین بخش آن در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۵۷۸ میلیون دلار به این کشور پرداخت شد.
راه آهن لهستان موفق شد با وام دریافتی خود از اتحادیه اروپا، بیش از ۷۰ درصد شبکه قطارهای برقی امروزی خود را ساخته و مورد بهره برداری قرار دهد. همچنین از سال ۲۰۱۴، قراردادهای سنگینی میان لهستان و شرکت های مشهور ریلی همچون آلستوم به امضا رسید که طی آن، ناوگان مورد نیاز برای تبدیل شدن این کشور به هاب بار و مسافر اروپا نیز فراهم شد.
هدفگذاری لهستانی ها برای انقلاب دوم لجستیکی!
همانطور که گفته شد، لهستانی ها از سال ۲۰۲۰ به صورت مسجل، به هاب توزیع بار ریلی اروپا تبدیل شده اند که درآمدهای آنها نیز گواه بر همین مدعا است. اکنون، به نظر می رسد ورشو که زمانی به عنوان یکی از مراکز اصلی قدرت شوری سابق به حساب می آمد، در پی برداشتن گام هایی محکم تر برای تثبیت جایگاه استراتزیک خود در میان قدرت های صنعتی اروپا است.
بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های لهستانی و نشریه های ریلی همچون ریلوی گزت، دولت لهستان قصد دارد در جریان انقلاب دوم لجستیکی خود، به سراغ تقویت بیشتر زیرساخت های ریلی و افزایش ارتباط میان حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده ای برود.
این انقلاب قرار است از طریق پروژه ای به نام بندر ارتباط مرکزی (CCP) انجام شود. در وهله نخست، دولت در نظر دارد زیرساخت های مربوط به قطارهای سریع السیر ایجاد نموده و سپس از طریق توسعه فرودگاه ها و خطوط هوایی، ارتباطی موثر میان حمل و نقل هوایی و ریلی خود ایجاد نماید. «دونالد تاسک» نخست وزیر لهستان که از مقام های ارشد اتحادیه اروپا نیز به حساب می آید، به تازگی اعلام کرده که اولویت این کشور، فراهم آوردن امکان سفر سریع و امن برای مسافرین است. این امکان از طریق ساخت خطوط سرع السیر مسافری و توسعه فرودگاه های فعلی در کنار ساخت فرودگاه های محلی در شهرهایی کوچکتر همچون «بارانوو» ایجاد خواهد شد. دولت لهستان در نظر دارد با تکمیل این پروژه، تنها بیش از ۳۴ میلیون مسافر هوایی در سال را از طریق ایرلاین های خود جا به جا نماید. همچنین، ایجاد قطارهای سریع السیر و شبکه ای از بزرگراه های جدید به همراه اتصال آنها به فرودگاه ها، پازل دولت برای ایجاد حمل و نقل عمومی سریع السیر به تمامی نقاط اروپا را فراهم خواهد کرد. بر اساس جدول زمانبندی ارائه شده از سوی ورشو، تمامی این اقدامات می بایست تا سال ۲۰۳۲ انجام شوند.
البته این برنامه منحصر به بخش مسافری نبوده و بخش باری را نیز شامل خواهد شد. به عنوان مثال، دولت لهستان قرار است ۱۳۵ هواپیمای باری از جمله ۳۱ هواپیمای ترابری عریض را به ناوگان هوایی خود اضافه نماید. این ناوگان جدید قرار است محموله های هوایی را با سرعت بسیار بالاتری به نسبت شرایط امروزی لهستان به بخش ریلی و جاده ای و در نهایت به غرب اروپا به ویژه کشور صنعتی آلمان منتقل نماید.
از سوی دیگر، لهستان به صورت رسمی در نقشه های کلان پروژه کمربند و جاده چین (BRI) قرار داشته و بزرگترین شریک تجاری چینی ها در اروپای شرقی و مرکزی محسوب می شود. در حال حاضر، بخش بزرگی از هزینه های توسعه زیرساخت های ارتباطی لهستان نیز در قالب وام های مربوط به BRI از سوی چینی ها تامین می شود که این میزان سرمایه گذاری در کنار حمایت های بی بدیل اتحادیه اروپا و البته به لطف حذف روسیه از این مسیر، به ورشو این امکان را می دهد تا به بزرگترین هاب توزیع بار و حمل و نقل مسافر در اروپا تبدیل شود.