به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ریلوی ساپلای، راه آهن جمهوری آذربایجان از امضای قرارداد تاسیس شرکت مشترک حمل و نقل ریلی با راه آهن گرجستان در مسیر کریدور باکو – تفلیس – کارس (BTK) خبر داد.
به گفته راه آهن جمهوری آذربایجان، این شرکت مشترک با سرمایه گذاری مساوی دو طرف تاسیس شده و وظیفه آن، مدیریت زیرساخت و حمل و نقل کریدور BTK به طول ۱۸۴ کیلومتر خواهد بود. کریدور BTK در حقیقت بخش غربی دریای خزر از کریدور اصلی خود یعنی ترانس کاسپین (کریدور میانی) به حساب آمده و به همین دلیل، راه آهن قزاقستان نیز در زمینه سرمایه گذایر روی این کریدور، مشارکتی فعال دارد.
نخستین قطار باری عبوری از کریدور باکو – تفلیس – کارص در اکتبر سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. با اینحال، اواخر سال ۲۰۱۷ بخش ریلی مربوط به راه آهن گرجستان به سبب بازسازی و تعمیر مسدود شد. با تکمیل فرآیند نوسازی مسیر ریلی گرجستان، کریدور BTK بار دیگر از ماه می سال جاری میلادی، فعالیت خود را از سر گرفت.
به گفته راه آهن جمهوری آذربایجان، با تکمیل فرآنید نوسازی و تعمیر قطعه خط داخل خاک گرجستان، ظرفیت حمل بار این کریدور از ۱ مییلون تن در سال به ۵ میلیون تن افزایش یافته است.