معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، در برنامه صف اول که شنبه ۱۳ مرداد از شبکه خبر پخش شد با تبریک شهادت اسماعیل هنیه و اظهار امیدواری برای نهادینه شدن فرهنگ مقاومت و انقلاب اسلامی گفت: راه آهن مانند سالهای گذشته همراه با سایر روش های حمل و نقل تلاش می کند حداکثر امکان و تسهیل را برای زائرین اباعبدالله الحسین در ایام اربعین حسینی فراهم کند.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید میعاد صالحی افزود: در این راستا هم در مسیر غرب( تهران- کرمانشاه و مشهد- کرمانشاه) و هم در مسیر جنوب (تهران- خرمشهر و مشهد- خرمشهر) قطارهای فوق العادهای برای این ایام پیشبینی شده است.
وی گفت: امسال مانند سال گذشته به صورت ۲۴ ساعته قطار از ایستگاه راه آهن خرمشهر به نقطه صفر مرزی برقرار است. ظرفیت این قطار ۴۰۰ نفر است که به صورت کوبل استفاده میشود و در این مسیر ۲۰ کیلومتری، مسافرین به صورت رایگان جابجا خواهند شد.
سید میعاد صالحی، خاطرنشان کرد: مجموعه صندلی پیش بینی شده در ایام اربعین ۶۰۰ هزار نفر به صورت رفت و برگشت است که از مبادی زاهدان به خرمشهر و ساری و مشهد پیش بینی شده است.
وی افزود: علاوه بر مرز شلمچه، زائرین می توانند با قطار از مشهد یا تهران به کرمانشاه رفته و بقیه مسیر را به صورت زمینی تا مرز خسروی طی کنند.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: دو موضوع در بحث قطار به سمت کربلا وجود دارد. قطار ترکیبی تهران- کربلا که از دو سال گذشته راه اندازی شد و از سال قبل، به صورت مستمر بخش زیادی از سال فعال است که این قطار از تهران تا مرز شلمچه می رود ، سپس از شلمچه تا بصره حدود ۳۲ کیلومتر با اتوبوس طی میشود و از بصره تا ایستگاه راه آهن کربلا مجدد با قطار طی میشود.
سید میعاد صالحی، گفت: اگر بخواهیم قطار ترکیبی تهران- کربلا را به قطار مستقیم تبدیل کنیم حلقه مفقودهای وجود دارد که ۳۲ کیلومتر نقطه صفر مرزی تا بصره است که مذاکرات متعددی با طرف عراقی انجام شده و بیش از ۵۰ سال طراحی این مسیر در حال انجام بوده است.
به گفته وی معارضات متعددی مانند میادین مین در این مسیر وجود دارد و نزدیک به ۱۰ هزار شهید در این نقطه تقدیم میهن و انقلاب اسلامی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دو سال قبل، یک و نیم کیلومتر از این مسیر تا عمق ۶ متر پاکسازی شد که بیش از هزار مین کشف و خنثی شد و از انتهای سال گذشته نیز ۳ کیلومتر دیگر به عرض ۵۰ متر و عمق ۶ متر پاکسازی شده که حدود ۶ هزار نوع مین در این چند ماه، کشف و بخشی از این مسیر ریل گذاری شده است.
سید میعاد صالحی، یادآور شد: موضوع بعدی احداث پل روی اروند رود است که برای عبور از این رود، مسیر جزیره سندباد در شمال بصره انتخاب شد که طراحی و حفاریهای لازم انجام شد و هفته گذشته، عملیات شمع کوبی و احداث پایههای پل را که بخش گلوگاهی پروژه است انجام دادیم.
رشد ۴۸ درصدی نوسازی لکوموتیو در دولت سیزدهم
مدیرعامل راه آهن در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حوزه ناوگان شامل سه بخش لکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری می شود گفت: در حوزه لکوموتیو عقب ماندگیهای جدی در بخش تعمیرات و نوسازی وجود دارد. بودجه راه آهن از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ نه تنها افزایش نداشت بلکه کاهش یافت. در سال ۹۷ علی رغم افزایش قیمت دلار، بودجه راهآهن در بخش عمرانی از ۲۷۰۰ میلیارد به ۲۰۲۰ میلیارد کاهش یافت سال بعد از آن ۱۵۰۰ میلیارد رسید که این باعث عقب ماندگی جدی در حوزه تعمیرات لکوموتیو شد.
وی افزود: تلاش کردیم در طول دولت سیزدهم همزمان با افزایش بودجه و حمایت های شهید رئیسی از صنعت ریلی، توانستیم انباشت تعمیرات را کاهش دهیم.
سید میعاد صالحی، خاطرنشان کرد: طی دولت سیزدهم ۹۳ لکوموتیو نو یا بازسازی شده به شبکه ریلی اضافه کردیم که ۴۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه دولت قبلی دارد. همچنین ۴۰۵۰ واگن باری نو وارد شبکه ریلی شد که تعداد واگنها از ۲۷ هزار به ۳۱ هزار رسید.
وی افزود: هزار واگن مسافری داریم که نیمی از آنها عمر بالای ۳۰ سال دارد و نیاز به نوسازی جدی در این زمینه وجود دارد.
به گفته صالحی در حال حاضر متوسط عمر لکوموتیوهای باری ۳۵ سال و لکوموتیوهای مسافری ۱۲ سال است.
حمایت از شرکت های دانش بنیان
مدیرعامل راه آهن با اشاره به داخلی سازی ناوگان گفت: در حوزه واگن باری مشکلی نداریم. فقط ترمز است که بخشی زیادی از آن داخلیسازی شده است. در واگن مسافری نیز بخش زیادی، داخلی سازی میشود در لکوموتیو نیز حدود ۶۰ درصد داخلی سازی داشتیم که در طول دولت سیزدهم به ۸۰ درصد رسید و شرکت راه آهن تسهیل گر بوده است و امیدواریم با حمایت هایی که از شرکت های دانش بنیان انجام می دهیم داخلی سازی ناوگان را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: از حدود ۶ هزار قطعه ای که در حوزه ریلی به کار می رود بیش از ۴ هزار قطعه داخلی سازی شده است.