مدیرعامل شرکت یاوران دیزل آریا با بیان اینکه این شرکت تنها نماینده وارد کننده قطعات ریلی از برند دویتس آلمان است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل وجود تحریمها، ناچار به واردات این قطعات از مبادی غیر رسمی و از کشور ثالث و به صورت چمدانی هستیم.
داوود قربانیان، مدیرعامل شرکت یاوران دیزل آریا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با اشاره به اینکه این شرکت تنها در زمینه تامین و تعمیرات دستگاه موتورهای زیرکوب، درزین و موتور های آب خنک دیزل با برند دویتس آلمان فعالیت میکند، اظهار کرد: هر چند این شرکت همکاری خود با راهآهن را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده است؛ اما این شرکت نمایندگی از دویتس آلمان را از ۵۰ سال پیش دارد و از گذشته این همکاری، به یک شغل خانوادگی تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت یاوران دیزل آریا تاکید کرد: ما تنها وارد کننده و تامین کننده قطعات دویتس آلمان به کشور هستیم که متاسفانه به دلیل وجود تحریمها، ناچار به واردات آنها از مبادی غیر رسمی و از کشور ثالث و به صورت چمدانی شدهایم.
قربانیان خاطرنشان کرد: ماشینهایی که برند دویتس آلمان را دارند، حتما باید قطعات همین شرکت بر آنها نصب شود و تاکنون امکان تولید این قطعات از سوی تولیدکنندگان ایرانی فراهم نشده است.
وی تصریح کرد: به دلیل اینکه فاکتورهای خرید این قطعات نامشخص هستند؛ متاسفانه سازمان مالیات، فاکتور فروش این قطعات را در نظر میگیرد و با احتساب اینکه کل مبلغ فروش عین سود است، بیش از ۲۵ درصد مالیات از ما اخذ میکند.
مدیرعامل شرکت یاوران دیزل آریا عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، مربوط به مناقصهها است؛ زیرا در اغلب مناقصهها، نه کیفیت، بلکه مبلغ مورد توجه قرار میگیرد.
قربانیان اظهار کرد: مدتی پیش مناقصهای از سوی راهآهن برای خرید ۸ موتور دستگاه تعمیر خط زیرکوب برگزار شد و طی آن یک شرکت با ارایه مبلغی یک مقدار کمتر، برنده این دوره از مناقصه شد. اما کاری که میشد در عرض ۸ ماه به اتمام رساند، از سوی این شرکت تاکنون بیش از ۲۲ ماه به طول انجامیده است.
وی تاکید کرد: هر چند به نظر میرسد که در مناقصه یک میلیارد و نیم تومان صرفه جویی شده است؛ اما متاسفانه هماکنون با گذشت ۲۲ ماه، شاهد صدها میلیارد تومان خسارت به دلیل زیان ناشی از تاخیر روی داده هستیم.