مدیرکل دفتر هوشمندسازی و دادهکاوی راهآهن از ایجاد سامانه جامع ریلی در راهآهن در سال جاری خبر داد و تاکید کرد که اکنون شرکتها متوجه شدهاند که چه انضباطی در راهآهن پدید آمده است.
سعید حسنزاده، مدیرکل دفتر هوشمندسازی و دادهکاوی راهآهن در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ریلنیوز، به تشریح اهم فعالیتهای این شرکت در سال جاری پرداخت.
وی با بیان اینکه این مرکز طی مدیریت دکتر صالحی، مدیرعامل راهآهن برنامههای مهمی را برای ساماندهی سیستمهای راهآهن و هوشمندسازی در دستور کار خود قرار داده است، تاکید کرد: نخستین کاری که انجام شد، احصای تمامی سامانهها و نرمافزارهایی بود که در راهآهن بهرغم استفاده از آنها، به صورت جزیرهای و پراکنده عمل میکردند و همین موضوع، مغایرتهای زیادی را در دادهها فراهم کرده بود.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و دادهکاوی راهآهن با اشاره به اینکه گزارشات راهآهن به طور مرتب نیاز به اصلاح دارند، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث میشد تا خیلی از کسبوکارهای عملیاتی که باید در راهآهن اتفاق بیافتد، نتوانیم اجرا کنیم.
حسن زاده تصریح کرد: ما در بخش هوشمندسازی راهآهن تکالیفی داشتیم که بعضی از آنها حداقل در ۱۰ سال گذشته اجرا نشده بودند؛ از جمله این موضوعات میتوان به بارنامه الکترونیکی یا موضوعاتی از این دست اشاره کرد.
حسن زاده اظهار کرد: کاری که ما کردیم، احصای همه این سامانهها و مستندسازی آنها بود و این در شرایطی انجام شد که بسیاری از آنها مستند نداشتند و با رفتن پیمانکارانشان یا افرادی که بازنشسته شده بودند یا به هر دلیل دیگر، از کارآیی لازم افتاده بودند.
حسنزاده با بیان اینکه با حمایت مدیرعامل راهآهن و تلاش دفتر دادهکاوی وهوشمندسازی، بخشی از این مغایرتها در سال جاری در راهآهن از بین رفت، تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده، دیگر به بهانه مغایرتها نمیشود از بدهی فرار کرد و اکنون شرکتها متوجه شدهاند که چه انضباطی در راهآهن پدید آمده و کاملا مشخص است که در چه زمانی، شرکتها باید بدهیهایشان را بپردازند و در حال حاضر، وصول مطالبات راهآهن به خوبی در حال انجام است.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و دادهکاوی راهآهن با اشاره به اینکه با توجه به ساماندهی دادهها، بدهی انباشت شده در سال جاری وصول خواهد شد، عنوان کرد: اکنون ما در حال ساخت سامانه جامع ریلی هستیم تا از سامانههای پراکندهای که در راهآهن وجود دارد فاصله بگیریم. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سامانه پراکنده در راهآهن وجود دارد که ما میخواهیم همه اینها را در یک سامانه آورده و همگی را یکپارچه کنیم.
وی با بیان اینکه با راهاندازی سامانه جامع ریلی، انباری از دادهها پدید خواهد آمد، خاطرنشان کرد: غیر از این سامانه، سامانه صدای مسافر را نیز با کارامدی بسیار بالا رونمایی کردیم و تعداد زیادی از سامانهها نیز به صورت مستقل از آن سامانه جامع، شکل گرفته و راهاندازی شدهاند. از جمله آن، میتوان به سامانه کیلومتراژ اشاره کرد که مکانیزه است و دخالت انسانی را بسیار کم میکند و طی آن، سلیقهورزی و ناعدالتیهایی را که در این حوزه وجود داشت، از بین میبرد.
حسنزاده با اشاره به اینکه در این مرکز، بخش سیر و حرکت در اولویت بوده و پس از آن بخش بازرگانی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: موضوعاتی که به آن اشاره شد، مربوط به داخل خود شرکت راهآهن بوده است؛ اما سامانههای دیگر نیز به منظور تبادل با سایر کشورهای خارجی وجود دارد که مدتها معطل مانده بوده و موجب کاهش ترانزیت شده بودند که همگی آنها رفع خواهند شد.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و دادهکاوی راهآهن در خصوص محافظت از حملات سایبری و حفاظت از دادههای راهآهن، تاکید کرد: ما توانستیم مرکز دادههای راهآهن را به یک سامان خوبی برسانیم، به طوری که هماکنون این مرکز به عنوان یک مرکز با انضباط بالا محسوب میشود.
وی در ادامه، عنوان کرد: همچنین مرکز داده دومی را نیز در این مرکز راهاندازی کردیم و تا آخر سال به بهرهبرداری خواهد رسید. ضمن اینکه یک سایت پشتیبان در یکی از مناطق راهآهن نیز داریم که آن را به عنوان یک سایت پشتیبان در نظر گرفتهایم و یک سایت دیگر نیز در یک منطقه دیگر طراحی شده و منابع آن نیز آماده شده و به صورت تکلیفی است و برای پدافند دیده شده است و از آن استفاده خواهد شد.
حسن زاده تصریح کرد: تمامی این تمهیدات، خیال ما را از حملات سایبری آسوده میکند و مهمترین نکته این است که ما باید به گونهای آماده باشیم که اگر به هر دلیلی دچار حمله شدیم، در کوتاهترین زمان ممکن بتوانیم دوباره خدمات این مرکز را بالا بیاوریم.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و دادهکاوی راهآهن تاکید کرد: امیدواریم که در آینده نزدیک این قول را محقق کنیم که راهآهن برای همیشه خاطرش از لحاظ حملات سایبری راحت باشد، به طوری که یا حملهای نخواهد شد و یا اگر شد، با سرعت ریکاوری که اتفاق میافتد، سیستمها به عملیات وارد میشوند.