معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور گفت: راهآهن همدان- ملایر یکی از اَبَرپروژههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است که با اجرای این پروژه و در قسمت انتهایی آن در ایستگاه کهریز ناظم، این محدوده در آینده به عنوان چهار راه ریلی کشور تبدیل خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا؛ «عباس خطیبی» در بازدید از روند عملیات اجرایی راهآهن همدان- ملایر اظهار کرد: این پروژه به طول ۷۵ کیلومتر در ۲ قطعه در دست اجراست که قطعه اول به طول ۴۲ کیلومتر در محدودههایی که آزادسازی انجام شده، با ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است و قطعه دوم به طول ۳۳ کیلومتر، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: با توجه به تاثیرگذاری که این پروژه هم در منطقه دارد و هم بخشی از یک کریدور بزرگ ریلی است، از مرکز کشور به سمت جنوب تداوم پیدا میکند و از این نظر برای ما در وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حائز اهمیت و از پروژههای اولویتدار ما است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور با بیان اینکه این پروژه در بخش زیرسازی فعال است، بیان کرد: این اَبَر پروژه در هیچ مقطعی تعطیل نشده و تلاش میشود این مسیر ریلی با سرعت انجام و تامین منابع از سوی استانداری همدان که همواره حامی ما بوده، تداوم پیدا کند و ما هم بتوانیم در زمانبندی مقرر پروژه را تحویل دهیم.
خطیبی با اشاره به اینکه این پروژه ریلی اعتبار و ردیف مستقل بودجه دارد و تاکنون چهار هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده، گفت: در این نقطه ریلی، اتصال یک خط به خط دیگر نیست، بلکه یک چهار راه و کریدوری خواهد شد که در آینده هاب منطقهای ایجاد میکند و در حمل و نقل بار نقش متفاوتتری خواهد داشت.
راهآهن همدان- ملایر هرگز تعطیل نشد
وی تاکید کرد: در سطح شبکه ریلی کل کشور شاید چهار نقطه داریم که به صورت چهارراه است و این نقطه نیز (راهآهن همدان- ملایر) در غرب کشور چهار راه ریلی و ضمن کاهش زمان سفر، تخلیه و بارگیری نیز در انتهای مسیر در ایستگاه کهریز انجام خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور خواستار حمایت ویژه نمایندگان این استان در تخصیص و جذب اعتبارات مورد نیاز به این پروژه مهم ریلی کشور، ادامه داد: ایستگاههایی در محدوده ملایر در طاسبندی، جوکار و کهریزناظم در دست طراحی و علاوه بر فواید بالای آن برای مردم و منطقه، در احیای کریدور شمال به جنوب نیز حایز اهمیت است.
خطیبی همچنین گفت: به تازگی ۱۵۰ میلیارد ریال برای تملک اراضی این پروژه پیشبینی شده و هیچ سند پرداخت نشدهای در مجموعه تملک اراضی در محدوده راهآهن همدان- ملایر نداریم و معتقد هستیم در بخش ریلی اگر زمینی از مردم تکلک میشود، پول آن را سریع پرداخت کنیم.
به گفته وی؛ در اجرای این پروژه سعی کردیم به زمینهای کشاورزی، باغات و مرغداریها کمترین آسیب را به مردم بزنیم و بهترین مسیر را انتخاب کردیم و تحت هیچ شرایطی نمیتوانیم مسیر را تغییر دهیم.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور با اشاره به فعالیت ۱۳ کارگاه عملیات ابنیه و ۹ کارگاه عملیات خاکی، گفت: اگر منابع اعتباری به موقع اختصاص یابد، شبانهروزی کار در حال انجام است و مشکلی در این زمینه نداریم و چنانچه مصوبه سفر رئیس جمهور نیز تعلق گیرد، تا سال آینده پیشرفت فیزیکی پروژه به حدود ۸۰ درصد میرسد و ریلگذاری آغاز میشود.
خطیبی خاطرنشان کرد: در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان، هر کسی هر سندی داشته باشد، ارایه و فرآیند را طی کند، ما مطالبات را پرداخت میکنیم.
راهآهن همدان- ملایر؛ پروژه اولویتدار ریلی کشور
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز به عملکرد موفق دولت در اجرای پروژههای عمرانی اشاره کرد و گفت: با وجود تنگناهای مالی، پروژه راهآهن همدان- ملایر پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و روند اجرایی آن مطلوب است.
«امیررضا یوسفیان» این حجم از کار و فعالیت در مجموعه استان همدان را کمنظیر و ستودنی دانست و افزود: با وجود نمایندگان نمایندگان پرتلاش و عضویت تعدادی از آنها در کمیسیون تلفیق بودجه، انتظار میرود با حمایت هر چه بیشتر در جذب و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، این پروژه مهم ریلی زودتر به نتیجه برسد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: راهآهم همدان- ملایر یک مگا پروژه و آبستن اقدامات و فعالیتهای بسیار زیاد برای منطقه از نظر جابجایی بار و مسافر است.
حجت الاسلام «احد آزادیخواه» تاکید کرد: با توجه به اینکه ملایر یک شهر معدنی و دارای صنایع معدنی غنی است و یکی از مهم ترین مشکلات ما نیز حمل و نقل در این حوزه است، امیدواریم با اجرای این پروژه ریلی، گرهگشایی در حوزه حمل و نقل بار صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه به لحاظ وسعت و گستردگی پروژهای با این حجم تاکنون اجرا نشده است، افزود: تمام اهتمام ما شتاب بخشیدن به روند اجرایی و تکمیل این پروژه است ما نیز در مجلس تخصیص و جذب منابع مالی مورد نیاز را حمایت و پیگیری میکنیم تا پروژه به نتیجه برسد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: راهآهن همدان- ملایر به طول ۷۵ کیلومتر بزرگترین پروژه در دست احداث منطقه است که در ۲ قطعه پیمانسپاری شده و پیشرفت خوبی دارد.
حجت الاسلام آزادیخواه بازدیدهای امروز معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور از این پروژه را اثربخش دانست و گفت: به مردم این نوید را میدهیم که با احداث خط جدید راه آهن، ملایر به جنوب و شمال غرب کشور متصل و یک مسیر کاملا اثرگذار در حوزه حمل و نقل ریلی بار و مسافر ایجاد خواهد شد و توسعه هرچه بیشتر منطقه را به دنبال دارد.
عملیات اجرایی راهآهن همدان- ملایر تابستان سال ۹۷ به طول ۷۵ کیلومتر و با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسانسازی ارتباطات و ترانزیت کالا بهویژه زائران عتبات عالیات آغاز شد، این خط ریلی در ۲ قطعه در حال احداث است که قطعه نخست آن به طول ۴۱.۵ کیلومتر از ایستگاه راهآهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاههای گلکهریز، طاسبندی، جوکار و کهریز ناظم به ایستگاه ملایر منتهی و در ادامه با عبور از کرمانشاه به مرز خسروی متصل میشود.