اداره کل راه آهن شمال ۱ به مرکزیت ایستگاه ساری از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار (کیلومتر (۱۱۵) به سمت محور شمال آغاز و تا سوزن ورودی ایستگاه گلوگاه (کیلومتر (۴۲۶) ادامه دارد.
این ناحیه با انشعابی از ایستگاه رستم کلا بندر امیر آباد را به شبکه ریلی کشور متصل میکند.
مجموع طول خطوط اصلی ناحیه ۳۳۴ کیلومتر است. راه آهن ناحیه شمال ۱ بخشی از استانهای تهران و مازندران را پوشش می،دهد. شهرهای فیروزکوه سوادکوه قائمشهر ساری نکا و بهشهر از شهرهای مهم این ناحیه میباشد.
راه آهن ناحیه شمال ۱ دارای ۲۳ ایستگاه است که ایستگاه تیرتاش بسته و سایر ایستگاه ها به صورت باز فعالیت دارند.
این ناحیه به لحاظ شرایط اقلیمی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم میشود و سرشار از مناظر زیبا نظیر عبور از جنگل در حاشیه رود ،تالار پل ورسک سه خط طلا پل کلانتری و پل دوآب است که بر جاذبه های گردشگری ریلی ایران افزوده است.
طولانیترین و مهمترین پل این ناحیه پل کلانتری به طول ۱۵۲ متر است که بین ایستگاههای سوادکوه و پل سفید قرار دارد. طولانی ترین تونل این ناحیه نیز تونل شماره ۵۵ معروف به تونل گدوک به طول ۲۸۸۷ متر است که بین ایستگاههای گدوک و دوگل واقع شده است.
طراحی مسیر ۱۱۵ کیلومتری خط آهن شمال از گدوک تا قائمشهر به گونه ای بوده که با ساخت آن یکی از زیباترین مناظر دست ساز بشر در دامنه های شمالی رشته کوههای البرز پدید آمده است. در این مسیر دره های عمیق و قله های رفیع و صعب العبوری وجود دارد که موجب شده احداث راه آهن با ساخت تعداد زیادی تونل و پل های بزرگ و کوچک همراه با خطوط حلزونی شکل معروف به سه خط طلایی که هر بیننده ای را محو تماشای خود مینماید همراه باشد.
تنگه واشی در فیروزکوه، نقش شاه و قلعه کنگلو در سوادکوه دریاچه تار در قائمشهر برج رسکت و میدان ساعت در ساری دریاچه استخر پشت و غار گمیشان در نکا و مجموعه باغهای عباسآباد و کاخ صفیآباد در بهشهر از جاذبههای گردشگری این ناحیه محسوب میشود.
عکس : حسام الدین علی نبوی