به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، راه آهن ها اگرچه نسبت به جاده از قدمت کمتری برخوردار هستند؛ اما اهمیت آنها در اتصال کشورها و ایجاد پیوستگی اقتصادی – فرهنگی میان کشورها از جاده ها بیشتر است. دلیل این امر، توانایی بالای حمل مسافر و بار در شبکه ریلی به نسبت جاده است .
با اینحال، عمده فعالیت راه آهن ها در قالب منطقه ای یا نهایتا قاره ای بوده و به سبب جدا شدن قاره ها به واسطه دریا یا اقیانوس از یکدیگر، به جز مورد استثنای راه آهن استانبول که دو قاره آسیا و اروپا را در شرق و غرب گذرگاه آبی «بسفر» به یکدیگر متصل می سازد؛ مورد دیگری برای اتصال میان قاره ای با استفاده از ریل به چشم نمیخورد.
طرح بزرگ اسپانیا و مراکش برای اتصال ریلی اروپا به آفریقا
با تصویب ایده برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ در کشورهای مراکش، پرتغال و اسپانیا از سوی فیفا، طی ماه های گذشته شاهد تحولات بزرگی در زیرساخت های حمل و نقل هر سه کشور به ویژه مکراکش بوده ایم. بر اساس آخرین داده های موجود، راه آهن کشورهای میزبان ماموریت یافته اند تا برای جا به جایی حجم بالای مسافر در محدوده حاکمیتی خود اقدام به تجهیز ناوگان و برنامه ریزی لازم نمایند. اما از آنجاکه یکی از میزبانان در قاره آفریقا و دو میزبان دیگر ادر اروپا واقع شده اند؛ راه آهن های مراکش و اسپانیا بار دیگر ایده اتصال ریلی میان دو قاره از طریق تنگه جبل الطارق را مطرح کرده اند.
ایده ساخت این مسیر ۱۴ کیلومتری نخستین بار در سال ۲۰۰۰ از سوی دو کشور اسپانیا و مراکش مطرح شد که با توجه به عمق ۳۰۰ الی ۹۰۰ متری آب های جبل الطارق، پس از چند ماه بحث و مذاکره به صورت مسکوت رها شد. البته این طرح بار دیگر در سال ۲۰۰۹ برای چند ماه میان دولت های دو کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفت که بار دیگر به دلیل موانع فیزیکی پیش رو، راه به جایی نبرد و به حال خود رها شد.
اما ژوئن سال جاری میلادی، «راکل سانچز» وزیر حمل و نقل اسپانیا و «نزار برکه» وزیر تجهیزات و آب مراکش پس از ۱۴ سال، دور تازه ای مذاکرات را برای اتصال ریلی دو کشور از طریق تنگه جبل الطارق را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این نخستین باری است که دو کشور در سطح وزرا، این موضوع را پیگیری نموده و طرح کلی آن را به تصویب رسانده اند. دولت اسپانیا نیز تایید کرده که ۲.۳ میلیون یورو برای ساخت تونل ریلی متصل کننده دو کشور و راه اندازی قطار سریع السیر آن تخصیص داده است. مادرید و رباط ابراز امیدواری کرده اند که تونل ریلی مذکور تا پیش از برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ به بهره برداری برسد.
مشخصات فنی مسیر ریلی مراکش – اسپانیا
در صورت ساخت و بهره برداری از این خط ریلی پر سرعت، دو شهر کازابلانکا و مادرید به یکدیگر متصل شده و مسافرین جام جهانی می توانند به سادگی برای تماشای بازی های مورد علاقه خود میان دو کشور تردد نمایند. به گفته راه آهن اسپانیا، ساخت این تونل ریلی از زمان آغاز به کار تا اتمام، حدود ۱۸ ماه به طول خواهد انجامید.
اگرچه نخستین مذاکرات ساخت این تونل ریلی از سال ۲۰۰۰ آغاز شده، اما موضوع اتصال سرزمینی دو کشور از طریق تنگه جبل الطارق ریشه در بیانیه مشترک اسپانیا و مراکش به تاریخ ۱۶ ژوئن ۱۹۷۹ در فاس دارد که توسط توسط حسن دوم پادشاه مراکش و «خوآن کارلوس اول» پادشاه اسپانیا دارد. طبق منابع مختلف، از جمله نشریه اسپانیایی “La Razón”، خط ریلی پیشنهادی ۴۲ کیلومتر طول خواهد داشت که چنین مسیری، شامل یک تونل زیر دریایی به طول ۲۷.۷ کیلومتر و یک تونل زیرزمینی به طول ۱۱ کیلومتر است که با این حساب، طول مسیر مجموعا به ۳۸.۶۷ کیلومتر خواهد رسید.
بر اساس طرح های اولیه، حداکثر عمق قرار گیری تونل ۳۰۰ متر با حداکثر شیب ۳ درصد بوده که در قالب دو تونل دوقلو و مجزا از یکدیگر ساخته خواهد شد. هر تونل تک خط دارای قطر داخلی ۷.۹ متر اعلام شده است.