دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی مسافری با بیان اینکه در گذشته به منظور رعایت حال مسافران راهآهن، افزایش تعرفه به جای بخش مسافری، به بخش باری تعلق میگرفت، تاکید کرد: همین موضوع باعث شد تا به مرور تعرفه مسافری متناسب با بازار رشد نکند و یکی از دلایل عدم اصلاح تعرفه نیز مربوط به همین موضوع است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، ابوالقاسم سعیدی، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی مسافری و خدمات وابسته در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با ابراز خرسندی از مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص جبران زیان مسافری راهآهن، گفت: بخش مسافری از این موضوع استقبال می کند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای ریلی مسافری تاکید کرد: از خاطر نبریم که بخشهای مسافری در همه راهآهنهای دنیا، برعکس بخش باری، زیان ده هستند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای ریلی مسافری یادآور شد: اینکه برخی از عزیزان مطرح میکنند که برای جبران زیان مسافری باید تعرفهها افزایش پیدا کنند، در جواب آنها باید گفت که تعرفه حتی اگر زیاد و از سوی دولت هم اصلاح شود، متناسب با حجم تورم و هزینهها نخواهند بود. زیرا نمیشود تعرفه مسافری را دفعتا ۵۰ درصد افزایش داد.
سعیدی با بیان اینکه ضرورت داشت تا افزایش تعرفهها متعاقب با هزینهها و به طور سالیانه افزایش پیدا میکردند، تصریح کرد: در سال ۱۳۶۴ راهآهن برای خرید ۴۰۰ دستگاه واگن مسافری، قراردادی را با شرکت واگن پارس به امضا رساند که طی آن نرخ واگن درجه دو، هفت میلیون تومان و واگن درجه یک، ۹ میلیون تومان بود, اما هماکنون نرخ یک چرخ واگن حدود ۶۰ میلیون تومان است.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای ریلی مسافری اظهار کرد: در گذشته وقتی دولت بودجه راهآهن را تصویب میکرد، زمانی که به مجلس میرفتیم و تعرفه مسافری را درخواست میکردیم، چون دخل و خرج راهآهن یکجا بود، تصمیمگیرندگان میگفتند که چون قشر ضعیف از راهآهن استفاده میکند، به همین جهت نمیخواهیم نرخ قطار مسافری را افزایش دهیم و به جای آن، عددی را بر روی حمل بار میگذاریم تا جبران تعرفه مسافری شود.
سعیدی با اشاره به اینکه در گذشته، بار و مسافر در راهآهن یکی بود و همگی تحت نظارت راهآهن قرار داشتند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افزایش تعرفه روی بخش باری صورت میپذیرفت و بخش مسافری تغییری پیدا نمیکرد، همین موضوع باعث شد تا به مرور تعرفه مسافری متناسب با بازار رشد نکند و یکی از دلایل عقب ماندگیهای راهآهن در تعرفه نیز مربوط به همین موضوع است.
وی با بیان اینکه زیان دهی بخش ریلی مسافری مسبوق به سابقه است، تصریح کرد: بر اساس تبصره ۲ ذیل ماده ۶ قانون دسترسی آزاد به شبکه راهآهن، راهآهن باید نرخ حمل و نقل خودش را به خصوص در بخش مسافری، طوری تهیه و تنظیم کند که نسبت به سایر شقوق حمل و نقل دارای رجحان باشد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای ریلی مسافری تاکید کرد: در واقع مطابق این ماده قانونی، با اعمال این سیاست اگر زیانی به بخش مسافری وارد شد، راهآهن باید در بودجه سنواتی سالیانهاش، آن را پیشبینی نماید.
سعیدی خاطرنشان کرد: ما از افزایش تعرفه مسافری استقبال میکنیم؛ اما عقب ماندگی تعرفه مسافری زیاد است و در حال حاضر نیز از سازمان حمایت از مصرف کننده تقاضای اصلاح تعرفه را کردهایم. ولی به خاطر داشته باشیم که تعرفه مسافری یک عقب ماندگی تاریخی دارد.
وی با انتقاد از کسانی که خواهان افزایش چهاربرابری تعرفه مسافری هستند، عنوان کرد: این موضوعات خیلی کارشناسی شده نیستند. زیرا اگر هم اکنون نرخ تعرفه مسافری قطار را ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، اینکه بخواهیم ناگهان نرخ بلیت را با افزایش چهاربرابری به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهیم، نشدنی خواهد بود و بازار نیز کشش چنین افزایشی را ندارد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای ریلی مسافری با تاکید بر اینکه بخشهای مسافری با افزایش هرگونه تعرفه موافق هستند، اظهار کرد: باید افزایش تعرفه به گونهای باشد که سرمایهگذاری در آن ممکن باشد. اکنون یک واگن مسافری حداقل ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومان قیمت دارد که با احتساب یک رام قطار که در آن ۸ تا ۱۲ واگن قرار دارد، تعرفه باید به گونهای تعیین شود که علاقمندان به سرمایهگذاری بتوانند در آن سرمایهگذاری کنند.