رئیس جمهور ضمن تصریح بر اهمیت سرعتبخشی به اجرای پروژههای ریلی به منظور بالفعل کردن ظرفیتهای ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیر دالانهای منطقهای و بینالمللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرحها نیز تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جلسه بررسی آخرین وضعیت مهمترین پروژههای ریلی و تزانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرحها به ریاست رئیس جمهور برگزار شد.
سید ابراهیم رئیسی در ادامه نشستهای «رفع موانع رونق تولید و گرهگشایی و تسریع در تکمیل پروژههای کلان کشور»، ضمن قدردانی از تلاشهای مدیران دستاندرکار برای ارتقای ظرفیتهای ترانزیتی و حمل و نقلی کشور، با اشاره به توضیحات ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی درباره مسیر رشت-کاسپین تلاش بیشتر مسئولان برای تکمیل و بهرهبرداری از این مسیر تا پیش از پایان سال ۱۴۰۲ را ضروری خواند.
همچنین با توجه به گزارش ارائه شده در این جلسه درباره افتتاح ناقص خطآهن یزد-اقلید پیش از تکمیل طرح در آخرین روزهای دولت قبل، دکتر رئیسی خواستار تسریع در تخصیص منابع لازم برای تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه تا پایان سال جاری شد.
در ادامه رئیس جمهور وزیر راه و شهرسازی را مامور کرد تا با همکاری و مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری مشکلات و موانع حقوقی پیشروی پروژه رشت-آستارا را برطرف و اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای پروژههای چابهار-خاش، بیرجند-یونسی، میانه-اردبیل و نیز کرمانشاه-اسلامآباد انجام دهد.
رئیسی با تاکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریعالسیر مشهد-تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حمل و نقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علیابن موسیالرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تأکید کرد.
رئیس جمهور ضمن تصریح بر اهمیت سرعتبخشی به اجرای این پروژهها به منظور بالفعل کردن ظرفیتهای ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیر راههای ترانزیتی منطقهای و بینالمللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرحها نیز تاکید کرد.
همچنین در ابتدای این جلسه وزیر راه و شهرسازی، آخرین وضعیت مهمترین پروژههای در دست اجرا یا در حال مطالعه ریلی و ترانزیتی کشور، از جمله راهآهن رشت-کاسپین، اردبیل-میانه، چابهار-خاش، بیرجند-یونسی، خواف-هرات و کرمانشاه-اسلامآباد را تشریح کرد.
تشریح اقدامات مورد نیاز در راستای تامین مالی موثر برای تکمیل و اجرای شبکههای ریلی و ضرورت اولویتدهی به تخصیص اعتبارات مورد نیاز، راهکارهای پیشنهادی برای تامین ریل مورد نیاز در داخل کشور برای سرعتبخشی به اجرای این پروژهها و همچنین ارائه خلاصهای از آخرین مذاکرات با شرکای خارجی جهت تسریع در اجرای این پروژهها، مهمترین محورهای گزارش وزیر راه و شهرسازی بودند.
رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی درباره میزان و شیوههای تخصیص منابع پروژههای ریلی کشور، راهکارهایی برای تسریع و تسهیل تامین مالی برخی از این پروژههای کلان مطرح کردند.
در این جلسه که با حضور رئیس دفتر و معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه آهن، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، استانداران خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز گزارشی از اهم نیازمندیهای مربوط به تسریع در اجرای پروژههای خط ریلی سریع السیر مشهد-تهران و نیز آخرین وضعیت استقرار پیمانکاران پروژه خطآهن زاهدان-یونسی ارائه کردند.
مهرداد بذرپاش در حاشیه این جلسه گفت: طی یکسال اخیر حدود ۳۳ درصد رشد ترانزیت داشتیم که عدد بالایی است. و در کنار زیرساخت هایی که فراهم می کنیم نرم افزارهایی نیز در این مسیر تعبیه می کنیم که تردد را تسهیل و بارنامه یکسره را صادر کنیم تا شاهد گمرک سبز در پایانه های مرزی خود باشیم.
سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن نیز اظهار داشت: امیدواریم در سال ۱۴۰۲ با توجه به تصمیماتی که در این جلسه گرفته شد بتوانیم بیش از ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی را افتتاح کنیم و تا پایان دولت سیزدهم این عدد به بیش از ۵۰۰ کیلومتر برسد.
صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه هم گفت: اگر ظرفیت خطوط دوم ما به ۳۰ میلیون تن و سپس به ۶۰ میلیون تن برسد، حدود ۶۰ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت.