استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت سیزدهم راه آهن اقلید و یاسوج را از روی کاغذ به مرحله اجرا درآورد و هم اینک نیز با سرمایه گذارانی از کشور چین برای عملیاتی کردن این طرح مهم زیرساختی وارد مذاکره شده ایم.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، سید علی احمدزاده اظهار کرد: راه آهن یاسوج از هیچ به یک واقعیت تبدیل شد.
وی افزود: جزو استان هایی بودیم که در رده راه آهن نبودیم اما به مطالبه ای مبدل شد که آقای رئیس جمهور دستور رسیدگی داد.
احمدزاده ابراز کرد: این راه آهن از یاسوج به دهدشت و گچساران و سپس به راه آهن خوزستان و بوشهر وصل می شود.
وی تاکید کرد: در سالیان قبل تنها سالی یک میلیارد تومان برای آن اعتبار اختصاص می یافت به اندازه ای که پروژه زنده بماند.
سال هاست که اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود .
استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می شود و دارای قابلیت های بی نظیری است اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است.
راهآهن اقلید – یاسوج بطول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهمترین طرحهای در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است که در صورت بهرهبرداری از آن روند توسعه استان شتاب میگیرد.
احداث راه آهن اقلید – یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است.
بر اساس اطلاعات و طراحی طرح راه اهن یاسوج – اقلید حدود ۱۷ دهنه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه آهن پیش بینی شده است.
بر اساس قرارداد اولیه در آن زمان و در دولت گذشته اجرای قطعه اول راه آهن یاسوج – اقلید که به طول ۲۲ کیلومتر است رقمی افزون بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری آن برآورد شده بود.
همچنین پیش بینی شده بود که سالانه حدود چهار میلیون تن بار و بیش از ۴۰۰ هزار نفر مسافر با این راه آهن جابه جا شود.