مدیرکل راهآهن آذربایجان، با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی در صادرات و جابجایی کالا، گفت:راهآهن آذربایجان در این مسیر حرکت میکند و برای تسهیل این روند با راهآهن منطقه مالاتیای ترکیه، تفاهمنامه همکاری امضا شده است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا قربانی، با اشاره به موقعیت راهبردی راهآهن این منطقه در همجواری با ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان برای صادرات کالا افزود: کالاهای صادراتی کشور از طریق مسیر ریلی این منطقه و از طریق ترکیه و جمهوری نخجوان میتواند به کشورهای اوراسیا و اروپا راه پیدا کند.
وی با بیان اینکه راهآهن از زیرساخت های مهم و ایمن حمل و نقل کشور و منطقه برای جابجایی کالا محسوب میشود، اظهار کرد: حمل و نقل ریلی، به دلیل هزینه کمتر نسبت به حمل و نقل جادهای، ایمنی سفر و کاهش مصرف انرژی همواره مورد توجه بوده و دولت سیزدهم نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید ویژهای دارد.
مدیرکل راهآهن آذربایجان گفت: در این راستا و در چهل و چهارمین نشست مشترک مرزی راهآهنهای منطقه آذربایجان و مالاتیای ترکیه، توسعه حمل و نقل ریلی و صادرات کالا، از مهمترین محورهای گفت و گو با طرف ترکیهای بود و در این خصوص نیز تفاهم نامه همکاری به امضار رسید.
قربانی، با بیان اینکه در این تفاهم نامه همکاری برای افزایش حجم مبادلات ریلی کالا تا سقف یک میلیون تن بین راهآهن منطقه آذربایجان و راهآهن مالاتیا ترکیه به امضا رسید، ادامه داد: در زمان کنونی سالانه ۷۵۰ هزار تن کالا در مسیر ریلی راهآهن منطقه آذربایجان و راهآهن مالاتیای ترکیه جابهجا میشود.
وی یادآور شد: زلزله سال ۱۴۰۱ در ترکیه، مسیر ریلی «مالاتیا» به «نارلی» را از بین برده بود و واگنهای باری ایران قادر نبودند در این مسیر تردد کنند و مجبور بودند برای جابهجایی کالا بیش از ۴۰۰ کیلومتر اضافه مسیر را تا بندر «مرسین» و «اسکندرون» طی کنند که این موضوع به علت تحمیل هزینه اضافی به حمل و نقل ریلی کشور در این تفاهم نامه مطرح و مقرر شد تا مسیر آسیب دیده تا هشت ماه آینده بازسازی شود تا دوباره واگنهای ایرانی بتوانند مسیر ریلی ایستگاه رازی تا ایستگاه «کاپی کوی» را تردد کنند.
قربانی افزود: قبل از بروز زلزله، ۸۵۰ دستگاه واگن ایرانی و ۹۰۰ واگن ترکیهای در این مسیر تردد میکردند که پایین آمدن آب دریاچه وان نیز مانع از تردد واگنهای ایرانی در این مسیر شده بود که طرف ترکیهای متعهد شد تا ۲ ماه آینده با انجام اقدامات لازم، زمینه تردد دوباره واگنهای ایرانی در این مسیر را فراهم کند.
صادرات ۲۷۵ هزار و ۲۱۱ تن بار در سال گذشته از طریق حمل و نقل ریلی به ترکیه
مدیرکل راهآهن آذربایجان، گفت: در ۹ ماه سال گذشته، ۲۷۵ هزار و ۲۱۱ تن بار از طریق حمل و نقل ریلی این منطقه به ترکیه صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ درصد افزایش یافته بود.
قربانی، ادامه داد: عمده اقلام صادراتی حمل شده در این منطقه، شامل شیشه فرآوری شده، محصولات نهایی حوزه آهنآلات، مواد پتروشیمی، صنایع غذایی مانند شیرینی و شکلات بود.
وی اظهار کرد: در این بازه زمانی ۵۸۸ هزار و ۵۷۲ تن حمل و نقل بینالمللی در راهآهن منطقه آذربایجان انجام شده بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۱۵ درصد افزایش نشان میداد.
قربانی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث پل مشترک مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه ارس ، گفت: ایجاد این پل موجب افزایش تبادل کالا و همکاری های اقتصادی می شود.
صادرات ریلی محصولات تولیدی مجتمع فولاد صنعت بناب به ترکیه برای اولین بار
مدیرکل راهآهن آذربایجان همچنین گفت: در چارچوب اجرای شعار سال ۱۴۰۲، یعنی مهار تورم و رشد تولید، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه های جادهای، برای نخستین بار ۴۱۰ تن میلگرد تولیدی مجتمع فولاد صنعت بناب با استفاده از ۱۰ واگن از ایستگاه راهآهن گسترش فولاد شهریار برای صادرات به ترکیه بارگیری شد.
قربانی، افزود: از طریق خط فرعی که ایستگاه راهآهن «دیزه رود» را به ایستگاه گسترش فولاد شهریار وصل می کند، ناوگان ریلی توانایی حمل تولیدات این مجتمع را دارد.
وی یادآور شد: میزان حمل فولاد با ۱۰ واگن از طریق خطوط ریلی، برابر حمل بار با استفاده از ۲۰ دستگاه کامیون است که این مهم کمک قابل توجهی به کاهش ترافیک، سوانح جادهای و صرفهجویی در مصرف سوخت در کشور می کند.
مدیرکل راهآهن آذربایجان گفت: با هماهنگیهایی که با مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران انجام شد تلاش میشود صادرات محصولات بیشتری از این مجتمع به طور مستمر از ایستگاه گسترش فولاد شهریار به ترکیه انجام شود.
قربانی، اظهار امیدواری کرد: با ارتباط و تعامل مستمر بین اداره کل راهآهن منطقه آذربایجان و مجتمع فولاد صنعت بناب، تحولات نوینی در توسعه صادرات غیرنفتی از طریق حمل و نقل ریلی روی میدهد.
بنابر این گزارش، نخستین خط راهآهن ایران، یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه، توسط روسها ساخته شد و هم اکنون با توسعه مسیر ریلی تا جمهوری نخجوان و ترکیه، جمهوری اسلامی ایران از طریق مسیر ریلی به کشورهای منطقه اوراسیا و اروپا وصل شده است.
بنابر این گزارش، راهآهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزدهگانه راهآهن ایران در محورهای تبریز – میانه، تبریز- جلفا، تبریزد – رازی، مراغه – ارومیه و میانه – بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه، به بیش از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر میرسد.