مدیرعامل شرکت نورالرضا بر ضرورت افزایش نرخ بلیت قطارهای مسافری متناسب با نرخ تورم سالانه تاکید کرد و اظهار داشت که صنعت ریلی مسافری سودآور نیست و باید مشوقهایی برای آن در نظر گرفته شود.
محمد درگاهی، مدیرعامل شرکت نورالرضا در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص الزام دولت به جبران زیان ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت راهآهن، اظهار کرد: خوشبختانه مجلس محترم پذیرفت که دولت میبایست زیان گذشته شرکتهای ریلی را جبران نماید.
وی با بیان اینکه همگان نیز بر این باورند که صنعت ریلی مسافری سودآور نیست و باید مشوقهایی برای آن در نظر گرفته شود، افزود: معتقدم که نرخ بلیتها باید متناسب تورم سالانه افزایش پیدا کنند؛ چون با توجه به نرخ تورم، هزینهها و مالیاتهای بر ارزش افزوده، نرخهای بلیت به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز شرکتهای ریلی نیستند.
مدیرعامل شرکت نورالرضا با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۸ و به دنبال فراگیری کرونا، افزایش قیمتی در نرخ بلیتهای قطار رخ نداد، تصریح کرد: چناچه قرار باشد که زیان بخش ریلی مسافری تا سال ۱۴۰۲ محاسبه شود، لازم است تا افزایش نرخ تورم و میانگین افزایش سایر قیمتها نیز در این محاسبات در نظر گرفته شوند.
درگاهی با انتقاد از تفاوت قراردادهایی که راهآهن با شرکتهای مسافری تنظیم مینماید، تاکید کرد: برخی از شرکتها دارای دیزل ثابت هستند که با این احتساب، شرکتی مسافری همچون ما بابت هر سیر ۵۱ میلیون تومان و آنها بابت هر سیر، ۷ میلیون تومان بابت لکوموتیو هزینه میکنند.
مدیرعامل شرکت نورالرضا مناسبتترین راه برای جبران هزینههای بخش ریلی مسافری را، جبران خسارات دوره کرونا از شرکتها طی بازه زمانی ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ که دوره فراگیری کرونا بوده است، دانست و عنوان کرد: ضرورت دارد تا سازمان برنامه و بودجه هر چه زودتر اقدام به اجرای این مصوبه نماید تا شرکتهای ریلی مسافری بتوانند، همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.
درگاهی تاکید کرد: ما شرایط راهآهن را میدانیم و درک میکنیم که نمیتواند مطالبهها را به صفر برساند؛ اما حداقل انتظار داریم تا با بخشودگی، حداقل ۵۰ درصد از هزینهها را حذف و بدین طریق زیانهای وارده به این شرکتها را جبران نماید.
گفتنی است؛ به تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبهای دولت را مکلف کردند زیان بخش مسافری شرکت راهآهن را با احتساب شاخصهای بهرهوری، در بودجه سنواتی پیشبینی و جبران کند.
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، جزء ۳ بند ث ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند.
طبق این مصوبه، دولت مکلف است زیان بخش مسافری شرکت راهآهن را با احتساب شاخصهای بهرهوری، در بودجه سنواتی پیشبینی و جبران نماید.
بخش مسافری به دلیل قیمتگذاری دستوری نرخ بلیت دچار زیان انباشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی در سال است.