مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی فدک، هدف از تاسیس این شرکت را خدمت به زوار حضرت علیبنموسیالرضا (ع) با ارائه سرویس با سطح کیفی خطوط هواپیمایی روز دنیا دانست.
محمدرضا عطارزاده، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی فدک در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، اهم فعالیتهای این شرکت در حوزه مسافری را تشریح کرد.
وی با اشاره به هدف، انگیزه و زمان تاسیس این شرکت، اظهار کرد: شرکت حمل و نقل ریلی فدک در سال ۱۳۹۲ با هدف خدمت به زوار حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و همچنین نوآوری و تحول در صنعت ریلی مسافری تشکیل شده است.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی فدک با بیان اینکه قطارهای پنج ستاره فدک در سال ۱۳۹۳ از کشور آلمان وارد ایران شد و یکسال بعد، پس از تغییرات فنی و طراحی دکوراتیو بـه ناوگان حمل و نقل ریلی کشور پیوست، عنوان کرد: تمام عملیات فنی و مهندسی قطارها با نظارت و تایید شرکت Ab Prose سوئیس انجام شده است و علاوه بر امکانات رفاهی متفاوت، فدک دپارتمان تخصصی انتخاب و آموزش پرسنل مجرب را برای ارائه سرویس با سطح کیفی خطوط هواپیمایی روز دنیا ایجاد کرد .
عطارزاده خاطرنشان کرد: تأسیس کترینگ DoNA با مشارکت شرکت Donhauserاتریش از دیگر اقدامات منحصر بـه فرد قطارهای پنـج ستاره فدک بـرای ارائه بهترین سرویس پذیرایی به مسافران اسـت.
وی ضمن برشمردن موانعی که این شرکت در زمان تاسیس با آن موجه بوده است، تاکید کرد: شرکت فدک به عنوان شرکت پیشرو در خصوصی سازی بخش ریلی مسافری و ارائه خدمات قطارهای ۵ ستاره در ابتدای تاسیس و در حین کار با موانع و مشکلات بسیاری مواجه شد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی فدک تصریح کرد: از جمله مشکلات، میتوان به تامین سرمایه، شناسایی کاستیهای موجود و خدمات مورد نیاز مردم، طراحی و مهندسی، تامین و ساخت تجهیزات مورد نیاز، ساخت واگن ۵ ستاره، آموزش میهمانداران و روسای قطار، طراحی سرویس مدل و فراهم کردن کترینگ اختصاصی جهت ارائه سرویس ویژه و همچنین شبکه فروش متناسب با امکانات فراهم شده اشاره کرد که با استقبال خوب مردم این امر به سرانجام رسید و در سالهای متمادی نیز به عنوان برند اول خدمات ریلی مسافری انتخاب و معرفی شده است.
عطارزاده اظهار کرد: متاسفانه عدم انجام خصوصی سازی در صنعت راه آهن و خصوصا عدم پایبندی راه آهن به انجام تعهد اولیه در خصوص تعیین قیمت بلیت براساس عرضه و تقاضا و پذیرش ریسک توسط سرمایهگذار که مبنای ارائه خدمات ۵ ستاره توسط موسسان شرکت فدک بود، باعث فشار مضاعفی به غیر از مسائل راهاندازی، برای این شرکت شده است، بهطوریکه این وضعیت، تداوم ارائه و همچنین توسعه این خدمات را بصورت جدی تهدید می کند.
وی با بیان اینکه برای شرکت فدک در بدو تاسیس، تلاش کرده است تا از تجربه سایر شرکتهای ریلی مسافری الگو بگیرد، عنوان کرد: در خصوص تجهیز و ارائه خدمات قطارهای ۵ ستاره مسافری، الگوهای قطارهای ۵ ستاره روز دنیا خصوصا در اتریش و آلمان مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه این بررسیها، الگوی خاص قطارهای ۵ ستاره فدک با توجه به الگوهای برتر جهانی و فرهنگ و نیازهای مسافر ایرانی طراحی و اجرا شد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی فدک با اشاره به ویژگی منحصر به فرد این شرکت در ارایه خدمات به مسافرات، تاکید کرد: احترام به میهمان و مسافر، آموزش ویژه به مهمانداران، رعایت بهداشت و نظافت برای تک تک میهمانان و مجموعه واگنها، پذیرایی ویژه و منحصر به فرد توسط کیترینگ بین المللی و همچنین تعدد پذیرایی در طول سفر ، ویژگی منحصر به فرد در زمینه IPTV هدایای مناسبتی و ویژه فردی، ترانسفر ویژه میهمانان به منظور تسهیل در امر تردد شهری، نمونهای از ویژگیهای منحصر به فرد این شرکت محسوب میشوند.