مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن گفت: علیرغم تفاهم نامه های امضا شده بین شرکت راه آهن و ایمیدرو برای احداث خط دوم مسیر سنگان- تربت حیدریه- جندق- بافق، تاکنون طرف سرمایه گذار به تهعدات خود عمل نکرده است.
علی خسروی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، افزود: تفاهم نامههایی در سالهای ۱۳۹۷ و۱۳۹۹ بین شرکت راه آهن و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) به همراه شرکتهای معدنی و فولادی امضا شد، اما علی رغم تفاهمنامههای امضا شده طرف سرمایهگذار تا کنون به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی ادامه داد: طبق این تفاهم نامه ها مقرر شد خط دوم بافق- سنگان از محل تشکیل شرکت پروژه به نمایندگی کنسرسیوم شرکتهای فولادی و معدنی احداث شود. شرکت راه آهن نیز در قبال انجام این سرمایهگذاری بزرگ، قرار شد ۸۰ درصد از حق دسترسی زیرساخت حمل بار مازاد ایجاد شده نسبت به وضع موجود را به طرف سرمایه گذار تخصیص دهد.
به گفته خسروی، اخذ مجوز ماده ۵۶ جهت استفاده از فاینانسور داخلی از بازارهای پولی و مالی، تشکیل قطار برنامهای، تخصیص حداکثر ۳۰ درصد از بودجه منابع عمومی جهت مشارکت در ساخت پروژه و ارائه منابع از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تا ۱۰۰ درصد مبلغ سرمایه گذاری به همراه سود سپرده های بانکی بلند مدت از دیگر تعهدات شرکت راه آهن در این تفاهم بود.
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن با اشاره به تعهدات سرمایه گذاران طبق تفاهم نامه مذکور گفت: سرمایه گذاری و تامین منابع مالی احداث خط دوم مسیر سنگان- تربت حیدریه- جندق- بافق در چارچوب برنامه زمانبندی راه آهن و توافق سرمایهگذاران، واگذاری مسئولیت حمل و نقل محمولات مجموعههای صنعتی و معدنی منطقه سنگان بر اساس برنامه زمانبندی تامین بار معدن و کارخانجات به راه آهن و تامین تجهیزات مکانیزه و امکانات مناسب بارگیری و تخلیه در مبادی و مقاصد بار بر اساس برنامه ابلاغی حمل بار معاونت بازرگانی و بهرهبرداری شرکت راه آهن از جمله تعهدات سرمایهگذاران در این تفاهم نامه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی از طرف مدیریت های وقت شرکت راه آهن با تبیین موضوع احداث این پروژه و منافع اقتصادی، اجتماعی، صرفهجویی سوخت و اشتغال زایی برای سرمایه گذاران به صورت جلسات با هلدینگهای معدنی و فولادی از جمله فولاد مبارکه برگزار شد اما علی رغم پیگیریهای مداوم شرکت راه آهن، پاسخ عدم اقتصادی بودن این طرح از طرف شرکتها ارائه شد که با توجیهات غیر منطقی، نسبت به انجام ندادن تکالیف خود اصرار دارند.