مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین، با اشاره به قدمت این مجتمع به عنوان یک شرکت دانش بنیان قدیمی، از مشکلات این مجتمع در تولید صنایعی همچون فولاد، صنایع ریلی، کشتیسازی و خودروسازی گفت.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، امروزه با پیشرفت علوم و کاربرد دانش در تمامی عرصهها، ضرورت توسعه شرکتهای دانشبنیان بر همه سیاستگذاران آشکار است. در این میان برخی صنایع که از آنها به صنایع استراتژیک یاد میشود، بیش از سایر صنایع نیازمند وجود شرکتهای دانشبنیان هستند، چرا که آسیب برخی قطعات ممکن است منجر به توقف فعالیتها و تبعات منفی بسیاری برای کشور شود؛ بنابراین وجود شرکتهای دانشبنیان در این صنایع، کاملا منطبق بر نیازهای اصلی کشور است و از طرفی تحقق اقتصاد مقاومتی از شاهراه شرکتهای دانشبنیان میگذرد که البته حمایت از آنها باید در اولویت برنامههای دولت باشد.
شرکت «مجتمع صنعتی اسفراین» را که در سال ۱۳۷۰ با سرمایهگذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در شهرستان اسفراین تاسیس شد، میتوان نمونه بارز یک شرکت دانشبنیان دانست که در برخی صنایع همچون فولاد، صنایع ریلی، کشتیسازی و خودروسازی، صنعت نیروگاهی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت سیمان و… توانسته با تلاش متخصصان، قطعات و ماشینآلات موردنیاز را با بالاترین کیفیت برای گردش چرخهای صنعت تولید کند.
علیرضا ارغایی، مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین، با اشاره به برنامههای توسعه شرکت و اینکه در صنایع ریلی دلیلی ندارد واگنساز شویم، افزود: مهمترین قطعات در واگن چرخ و محور است که مجموعه کمپلکس آن را بوژی (ارابه واگن گونهای شاسی است که حملکننده محورها و چرخهای یک وسیله نقلیه، بهویژه قطار است.) مینامند اما نیازی به ساخت آن نمیبینیم چرا که چند سال زمان نیاز دارد که گواهینامههای بینالمللی را دریافت کنید و در دنیا خودتان را معرفی کنید و به جای آن چرخ قطار تولید میکنیم. چرا که برخلاف دستگاه معدنی که تنها وارد یک کارخانه یا معدن میشود اما این چرخ برند ما را دور دنیا نشان میدهد. همچنین در صنایع نیروگاهی اگر چه کاملا قطعات و تجهیزات پرههای توربین، محورها، کوپلینگ تولید کردهایم اما قصد توربینسازی نداریم و قصدمان این است که شمش تولید قطعات را به شرکتهایی که پره توربین میسازند، تحویل دهیم و امروز شرکتهای داخلی تولید توربین، با اطمینان از تولید فلت توسط مجتمع اسفراین، نگران نبود این قطعه در کشور نیستند.
ارغایی اظهار کرد: اگر متناسب با زمان، تغییر برنامه ایجاد نکنیم، قطعا به بن بست میخوریم. ما ابتدا با فولادسازی وارد عرصه شدیم و در ادامه با تولید قطعه، تبدیل به قطعهساز واسطه شدیم و امروز در مرحله سوم ماشین با برند مجتمع صنعتی اسفراین تولید میکنیم؛ وقتی شرکتی ماشین تولید کند به دلیل اینکه دارای شناسنامه است، به نوعی هویت شرکت به حساب میآید و از طرفی فروش ماشین باعث ایجاد یک برند جهانی میشود. بر این اساس ما به صورت مستقیم با صنایع معدنی در کشورهای مختلف برای فروش ماشین صحبت میکنیم و تبدیل به رقیب ماشینساز آلمانی، چینی و… میشویم.
وی ادامه داد: شرکتهای چینی به ازای هر قطعه یک کارخانه راهاندازی میکنند و تعداد سفارشها را با توجه به دسترسی به بازارهای بینالمللی بالا میبرند. در نتیجه قیمتها کاهش یافته و رقابتی میشود و رقبا را از بازار بیرون میکنند؛ این در حالی است که ما دسترسی به بازار بینالمللی نداریم و به طور نمونه در حالی که ما ۵۰ هزار چرخ قطار هدفگذاری میکنیم بررسیهای ما نشان از تولید ۸۰۰ هزار چرخ توسط یک شرکت چینی دارد؛ بنابراین باید این تولید از نظر کیفی به گونهای باشد که بتوانیم با شرکت چینی رقابت کنیم.