مدیر عامل شرکت سپَهران ریل از افزایش ۳۰۰ دستگاه واگن باری در مجموعه ناوگان ریلی این شرکت طی یکسال گذشته خبر داد.
مهدی جمشیدیان، مدیر عامل شرکت سپَهران ریل در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، اهم فعالیتها و برنامههای توسعهای این شرکت را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه این شرکت به عنوان بازوی ریلی یکی از شرکتهای حملونقل لجستیکی بینالمللی ثبت شده و فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده است، افزود: در ابتدا، این شرکت با انعقاد قرارداد ۶۰۰ دستگاه واگن باری با تولیدکنندگان داخلی، نسبت به انجام عملیات فورواردری بر پایه ریل با بهرهمندی از امکانات و تجربه و تخصص سایر شرکتهای هم گروه، فعالیت خود را شروع کرده است.
مدیر عامل شرکت سپَهران ریل اظهار داشت: بخش اول قرارداد مذکور شامل طراحی و تولید ۵۰ دستگاه واگن ویژه حمل کانتینر با طول بارگیری ۸۰ فوت و وزن محسوب ۶۶ تن بوده است که این مهم برای اولین بار با سرمایهگذاری سپَهران ریل و به دست توانمند طراحان و تولید کنندگان کشور عزیزمان ایران انجام شد و نقطه عطفی در تولید واگنهایی با کاربری خاص و حمل تخصصی کانتینر و محمولات طویل از طریق ریل محسوب میشود.
جمشیدیان تاکید کرد: همچنین این شرکت در زمینه سرمایهگذاری در بخش زیرساختهایی همچون محوطههای ریلی به منظور عملیات تخلیه و بارگیری و انبار گام برداشته است.وی ضمن برشمردن اهم دستاوردهای شرکت سپهران ریل در سال ۱۴۰۱ و ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲، عنوان کرد: از جمله اقدامات انجام شده میتوان از افزایش ناوگان ملکی به ۳۰۰ عدد و افزایش سهم در حمل ریلی داخلی و ترانزیت، حضور فعال در ترانزیت با بهره مندی از واگن های ویژه حمل کانتینر با طول بارگیری ۸۰ فوت و راه اندازی بخش فورواردری و حمل ترکیبی بر پایه ریل نام برد.
مدیرعامل شرکت سپهران ریل در پاسخ به این سوال خبرنگار ریلی نیوز که «به عنوان مدیر یک شرکت فعال در حوزه حملونقل ریلی، در شرایط کنونی مهمترین نیاز صنعت ریلی کشور برای توسعه و پیشرفت را چه می دانید؟»، تصریح کرد: به نظر بنده، سرمایهگذاری در بخش نیروی کشش و همچنین واگنهای جدید، دو خطه کردن مسیرهای پر ترافیک جهت افزایش بهره وری سیر واگن ها و حضور شرکتهای جدید و چابک و همچنین تسهیل صدور مجوزات از جمله موضوعاتی هستند که به جهت توسعه و پیشرفت صنعت حمل و نقل ریلی باید به آن پرداخته شود.
جمشیدیان با اشاره به حضور این شرکت در دهمین نمایشگاه حملونقل ریلی تهران، خاطرنشان کرد: در مقایسه با نمایشگاه حملونقل ریلی سال گذشته، این نمایشگاه با توجه به افزایش تعداد سالنها و غرفهها که نشان دهنده حضور شرکتهای داخلی و خارجی بیشتر نسبت به سال قبل است، شاهد حضور بازدیدکنندگان خارجی همچنین کشورهای جدیدی همچون هند، پاکستان و حاشیه خلیج فارس بود.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه، تعداد تفاهم و تعاملات بیشتری نسبت به سال گذشته انجام شد که از جمله میتوان به انعقاد چندین تفاهم نامه و قرارداد بین ذی نفعان در طول مدت نمایشگاه اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت سپهران ریل دیدگاه خود نسبت به صنعت حملونقل ریلی را تشریح کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی، متاسفانه صنعت ریلی رشد قابل توجهی نداشته است و جهت جبران و حرکت رو به جلو لازم است در برخی از بخشهای اصلی صنعت ریلی بازنگری هایی انجام شود.
جمشیدیان با بیان اینکه در بخش توسعه ناوگان نیز میتوان به تسهیلات دولتی از جمله ماده ۱۲، تبصره ۱۸ و ۱۹ و همچنین تضامین شرکتی به منظور اخذ تسهیلات اشاره کرد، گفت: در بخش زیرساختها نیز به دلیل کاهش بودجههای نگهداری خط، هر روز شاهد پایین آمدن سرعت بازرگانی و حتی افزایش سوانح هستیم که لازمه آن تامین بودجه کافی و واگذاری کار به پیمانکاران واجد صلاحیت است.
به گفته وی، عمده چالشهای صنعت ریلی در شرایط کنونی، شامل کاهش علاقه به سرمایه گذاری در این صنعت به دلیل بازدهی پایین سرمایه گذاری، کاهش هر روزه چرخه سیر به دلیل نبود لکوموتیو کافی و ترافیک بالا در مسیرهای تک خطه، افزایش زمان سیر بازرگانی و عدم رضایت صاحبان کالا در بخش حمل ریلی داخلی و ترانزیت است.
مدیرعامل شرکت سپهران ریل اظهار کرد: از دید شرکت ریلی همچون سپَهران ریل، با تغییر در ساختارهای فعلی، امکان فعالیت بیشتر بخش خصوصی و افزایش بهره وری ایجاد خواهد شد که در نتیجه آن سرمایه گذاری بیشتری را در این صنعت به دنبال خواهد داشت.
جمشیدیان تاکید کرد: زمانی سرعت رشد صنعت بالاتر خواهد رفت که رابطه بر اساس منطق و برد – برد باشد و این موضوع مهم جز با تعامل بر پایه حسن ظن و رفتار عقلایی محقق نخواهد شد و تغییرات مثبت چند ماهه اخیر نیز در نتیجه چنین تعاملی است.