با توجه به ظرفیتهای موجود در شهر و استان قزوین و افزایش قابل توجه حجم تبادل کالا و مسافر، مقرر شد طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD) نیز به عنوان پایلوت در شهر قزوین اجرایی شود.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، از تصویب طرح جامع ایستگاه راهآهن شهر قزوین، با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.
شهریار افندی زاده با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع ایستگاه راهآهن شهر قزوین عنوان کرد: بر اساس سیاست گذاری های انجام شده در قالب سند توسعه حمل و نقل همگانی در سال ۱۳۹۶ و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در سال ۱۳۹۸، مطالعات طرح جامع ایستگاهی در ۳۰ ایستگاه ریلی کشور، از سوی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شرکت های مشاور ریلی و شهرسازی و معماری ذیصلاح قرار گرفت.
وی افزود: در این راستا با توجه به ظرفیتهای موجود در شهر و استان قزوین و به واسطه راهاندازی قطار قزوین – رشت و همچنین دوخطه شده محور ریلی تهران – قزوین – زنجان و افزایش قابل توجه حجم تبادل کالا و مسافر، مقرر شد طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD) نیز به عنوان پایلوت در شهر قزوین اجرایی شود.
عضو شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، با اشاره به اینکه مطالعات طرح جامع ایستگاه راهآهن قزوین، با هدف هماهنگ سازی طرح جامع ایستگاه راهآهن قزوین با طرح های توسعه حمل و نقل آتی، بهبود تعامل شهر و ایستگاه راهآهن و بهبود کارآیی ایستگاه راهآهن قزوین و ارتقاء ارتباط آن با خطوط حمل و نقل عمومی انجام می شود، تصریح کرد: رویکرد طرح بر اساس مبانی نظری TOD که مبتنی بر اختلاط عملکردی، تراکم بالا و پیاده مداری و ارتباط با شبکه حمل و نقل همگانی و در نتیجه کاهش میزان وابستگی و استفاده از خودرو است، شکل گرفته و در همین راستا اهداف کلی این طرح شامل افزایش ظرفیتهای موجود در شهر و استان قزوین و به واسطه راهاندازی قطار قزوین – رشت، توسعه شهر قزوین از منظر اجتماعی و فرهنگی و گسترش ظرفیتهای گردشگری در استان علاوه بر ایجاد بستر ارتباطی حمل و نقلی میشود.
وی افزود: همچنین ایجاد یکپارچگی سیستم حمل و نقل همگانی در درون و بیرون شهر به منظور تسهیل سفر و جذب مسافر، از دیگر اهداف کلی این طرح است.
افندی زاده گفت: یکی از اهداف این طرح تقویت سیستم حمل و نقل همگانی در مسیر راهآهن قزوین به بلوار امام خمینی(ره) و توسعه آن به عنوان ستون فقرات شمالی – جنوبی شهر است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از دیگر اهداف کلی این طرح می توان به ادامه خط BRT از سبزه میدان تا ایستگاه راهآهن و اتصال آن به شبکه حمل و نقل همگانی، بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، پیشنهاد الگوی توسعه پیادهمداری در ارتباط با ایستگاه با شبکهای از مسیرهای دوچرخه و پیاده، بازآفرینی محله پیرامونی ایستگاه راهآهن قزوین، ایجاد کاربریهای مناسب توسط مشاور ذیصلاح، هدایت توسعه به سوی بافت پیرامون و اراضی خارج از محدوده ایستگاه جهت ایجاد خدمات و مراکز مورد نیاز، ایجاد بستر مناسب برای حضور سرمایهگذاران و استفاده از مشارکت بخش خصوصی و دولتی در اجرای پروژههای مرتبط با توسعه شهری در طرح TOD را از دیگر اهداف این طرح اعلام کرد.
افندی زاده در ادامه افزود: بر این اساس طرح جامع ایستگاه راهآهن با در نظر داشتن همه طرحهای مرتبط شهری از قبیل طرح جامع شهر و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر با طی مراحل استانی به عنوان اولین نمونه در کشور به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع شد که در این شورا نیز با در نظر داشتن کلیه ملاحظات برای حفظ اراضی سبز باغستان شهر قزوین با توجه به قرار گیری این پهنه در محدوده باغستان مطرح و به تصویب رسید.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: طرحهای دیگر ایستگاههای راهآهن کشور در دستور کار ارجاع به شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد که امید می رود با تصویب این طرح ها رویکرد نوین در برنامه ریزی ایستگاههای راهآهن و کارکرد مناسب آن با طرحهای شهری به منظور رعایت اصول توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD و حمل و نقل ریلی، ایجاد خواهد شد.