به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ افزایش سرعت قطارها و سیر بالاترین سرعت ممکن را می توان مهمترین شاخصه راه آهن های توسعه یافته دانست. امروزه تمامی شرکت های ریلی جهان دستکم در یک فاکتور با یکدیگر اشتراک نظر دارند و آن، افزایش سرعت بازرگانی در بخش باری و سرعت سیر در بخش مسافری است.
اساسا با افزایش سرعت قطارها به میزانی قابل رقابت با هواپیما، می تواند بخش مهمی از درآمدهای چشمگیر بازار بزرگ و پر درآمد حمل و نقل هوایی را به بخش ریلی منتقل نماید. از سوی دیگر، عدم مواجهه حمل و نقل ریلی با مشکلاتی چون ترافیک بخش جاده ای و چالش های ناشی از خطرات سفر با هواپیما، از دیگر مزایای حمل و نقل ریلی به شما آمده که قطار را به تنها وسیله حمل و نقل قابل رقابت با هواپیما تبدیل خواهد کرد.
سامورایی ریلی، سریعترین قطار جهان!
ژاپنی ها از دهه ۱۹۶۰ روند صنعتی سازی کشور خود را آغاز کردند. طی ۵۰ سال گذشته، ژاپنی ها نوآورانه ترین طرح های ریلی جهان از اتوبوس های ریلی هوایی گرفته تا قطارهای برقی سریع السیر را به خود تخصیص داده اند. اما بدیع ترین طرح ژاپن در صنعت حمل و نقل ریلی، به قطارهای مغناطیسی یا مگلِو مربوط می شود که همچنان سریعترین قطار مورد استفاده در جهان به حساب می آید.
قطار SC Maglev L0 در میان قطارهای مغناطیسی ژاپنی، سریعترین مدل آنها به حساب می آید. این مدل در حال حاضر، مشغول سرویس دهی به مسافرین در یاماناشی، سرزمین کوهستان مشهور فوجی ژاپن است. قدمت راه آهن سریع السیر ژاپن به ۵۰ سال پیش بازمیگردد. این در حالیست که مابقی کشورهای جهان، از سال ۱۹۶۴ از استانداردهای ژاپنی برای راه اندازی قطارهای سریع السیر استفاده کردند.
با اینحال، قطار SC Maglev L0 راه آهن مرکزی ژاپن، همچنان عنوان سریعترین قطار جهان را به خود تخصیص داده است. رکورد ثبت شده برای حداکثر سرعت این قطار روی ۶۰۳ کیلومتر در ساعت ثبت شده که هر نوع قطار مورد استفاده در کشوری چون آمریکا نیز سریعتر محسوب می شود. این قطار قرار است در سال ۲۰۲۷ به بهره برداری رسیده و فعلا تنها در خط توکیو به اوساکا فعال خواهد بود. قرار است در بدو راه اندازی، قطار مگلو مسیر بین اوساما و توکیو را طی حدود ۱۵۰ دقیقه بپیماید. با اینحال، راه آهن مرکزی ژاپن اعلام کرده که قصد دارد سرعت این قطار را تا پایان سال ۲۰۴۵ به میزان قبال توجهی افزایش داده و مسیر یاد شده را طی تنها ۶۷ دقیقه بپیماید.
در ویدئوی پیوست شده به گزارش، شاهد نخستین سیر آزمایشی قطار مگلو هستیم که به مدت ۲۰ دقیقه مورد آزمایش قرار گرفته است. این نخستین باری است که ژاپنی ها از قطار مغناطیسی خود در شرایط غیر آزمایشگاهی و همراه با مسافر رونمایی کرده اند. نکته جالب اینکه بر خلاف تصور عموم مبنی بر بالا بودن قیمت بلیط قطارهای سریع السیر به نسبت قطارهای عادی، مگلو قرار است هزینه سفر ریلی را تا ۱۶ هزار ین کاهش دهد. اگر ژاپنی ها بتوانند در تنظیم این قیمت موفق عمل کنند، باید آن را به عنوان بزرگترین شانس رقابت حمل و نقل ریلی در برابر هواپیما در نظر گرفت.
البته هزینه ساخت و راه اندازی قطارهای مغناطیسی بالا بوده و قطار توکیو – اوساکا رقمی حدود ۷۵ میلیارد دلار هزینه روی دست ژاپنی ها خواهد گذاشت. نکته جالب اینکه اگرچه قطارهای مغناطیسی جدیدترین نوع قطارها در جهان به حساب می آیند، اما ژاپنی ها از سال ۱۹۶۲ مشغول کار بر روی انواع مدل های آن بوده و SC Maglev L0 را باید آخرین نسخه این قطار دانست. ساخت نخستین قطار مگلو بیش از ۱۰ سال زمان برده و به نظر می رسد پس از ۶۰ سال، سامورایی ها در ساخت نخستین مدل عملیاتی این نوع قطار موفق بوده اند.
مگلو چگونه کار می کند؟
نکته جالب دیگر اینکه قطار مگلو طی ۱۰ روز، روزانه ۵ مرتبه، فاصله ساخته شده از مسیر خود را پیموده و علاقمندان به سفر آزمایشی با این قطار باید در قرعه کشی شرکت کنند. ویدئوی پیوست به گزارش نیز توسط یکی از مسافرین خوش شانس سفر با قطار مگلو تهیه شده که نشانگر تمامی امکانات به کار رفته در آن است. پیش از هر چیز، مانتیور نشانگر سرعت، جهت وزش باد، اطلاعات مسیر و … نظر شما را جلب کرده که البته نشانگر سرعت سیر مهمیج ترین بخش این اطلاعات به حساب می آید.
در ایستگاه تعبیه شده برای مگلو، نمایشگر حساس به قطب های مغناتیسی نصب شده که نشان می دهد قطار مگلو چگونه با ایجاد یک میدان مغناطیسی قدرتمند بین دو قطب آهنربا (دو ریل قطار) به رکورد سرعت خود می رسد. نکته قابل توجه اینکه این قطار فاقد اتصال با ریل در طول مسیر بوده و پس از دستیابی به سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت، قطار به واسطه میدان مغناطیسی ایجاد شده، حدود ۱۰۰ میلی متر ارتفاع گرفته و در محیطی شبیه به خلاء به مسیر خود ادامه می دهد.
جهت دهی به قطار نیز دقیقا با استفاده از همین قطب ها و تغییر در میزان نیروی وارده آنها صورت گرفته و قطار به مسیر مد نظر شما هدایت خواهد شد. در حقیقت، عامل اصلی حرکت قطار مغناطیسی نیز تغییر متناوب قطب ها و تبدیل به یکدیگر است که با ایجاد میدان مغناطیسی، قطار را رو به جلو یا عقب می راند. نهایت رکورد سرعت ثبت شده برای مگلو در مسیر برگشت به سمت توکیو و حدود ۵۰۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده که قرار است تا زمان راه اندازی، این سرعت تا ۶۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش یابد.