معاون فنی و زیربنایی راهآهن گفت: برخی اوقات، طرح های توسعه شهری با راه آهن تداخل پیدا میکند بنابراین لازم است دستگاه های مرتبط طرح های توسعه خود را با نگاه ویژه به وضعیت ریلی موجود تدوین و طراحی کنند.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راهآهن آذربایجان با حضور معاون فنی و زیربنائی راه آهن، سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و اعضای شورای راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، در راه آهن آذربایجان برگزار شد.
سید مصطفی داوودی معاون فنی و زیربنایی راه آهن در این مراسم گفت: اتصال ایستگاه خاوران به تبریز به عنوان یکی از پروژه های مهم شبکه ریلی، از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر تاسیسات زیربنایی ریلی در رتبه اول کشور قرار دارد و خط آهن آن دارای قدمت زیادی است، افزود: راه آهن آذربایجان در کریدورهای «شرق- غرب» و «شمال- جنوب» واقع شده و از لحاظ راهبردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن گفت: در سال های گذشته اتفاقهای خوبی در راهآهن این منطقه روی داده که میتوان به اجرای خط آهن میانه- بستان آباد – خاوران و مراغه – ارومیه اشاره کرد.
داوودی، با بیان اینکه تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل خط آهن تبریز – ارومیه در برنامه های راه آهن است، ادامه داد: مولدسازی منابع راه آهن در دستور کار بوده و جزو برنامه های راه آهن مناطق مختلف کشور است.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه های مرتبط طرحهای توسعه خود را با نگاه ویژه به وضعیت ریلی موجود تدوین و طراحی کنند، یادآور شد: در برخی موارد به علت عدم رعایت این موضوع، طرح های توسعه شهری با راه آهن تداخل پیدا می کند و دستگاهها اعلام می کنند که راه آهن مانع توسعه است.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به سابقه و قدمت بیش از یک قرن راهآهن در کشور، گفت: راه آهن با وجود توسعه حمل و نقل هوایی و جاده ای همچنان در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر از اهمیت خاصی برخوردار است و کشورهای پیشرفته در این زمینه بیشترین استفاده از راه آهن را می برند.
مرتضی موحدنیا افزود: در این راستا باید از تمامی ظرفیت ها و منابع ملی و مولدسازی برای تکمیل کریدور غرب – شرق استفاده شود چراکه توسعه حمل و نقل به علت مصرف سوخت پایین، موجب رفع ناترازی در تامین سوخت به ویژه بنزین در کشور می شود.
مدیرکل جدید راه آهن آذربایجان نیز با بیان اینکه در اجرای طرح های توسعه حوزه ریلی باید از توان بخش خصوصی استفاده شود، گفت: اجرای پروژه های زیرساختی در حوزه حمل و نقل ریلی و ادامه پروژههای ریلی خاوران به تبریز، چشمه ثریا و مرند از جمله برنامه های این منطقه است.
علیرضا سلیمانی ادامه خط آهن دانشگاه شهید مدنی به آذرشهر در حوزه مسافری، اجرای خطوط ریلی فرعی به مراکز صنعتی و تجاری استان، اتصال ریلی تبریز به ارومیه برای حمل و نقل بار و مسافر، افزایش بهره وری، مولدسازی، ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی، اجرای طرح های پدافند غیرعامل، برگزاری دوره های آموزشی و تکریم ارباب رجوع و ارایه خدمات مطلوب به مسافران را از دیگر برنامه های راهآهن آذربایجان اعلام کرد.
در خاتمه این آئین از تلاشها و زحمات محمدرضا قربانی مدیر کل سابق اداره کل راه آهن آذربایجان قدردانی شد.