معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به این که خط ریلی جدیدی در کریدور شرق و غرب تعریف شده است، گفت: این اتصال جدید ریلی، شامل خط آهن تبریز – چشمه ثریا است که در مرحله اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۲۳ است البته مطالعات اولیه اتصالی ریلی آن به پایان رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، «سیدمصطفی داوودی» روز سهشنبه در حاشیه تکریم و معارفه مدیرعامل جدید راه آهن منطقه آذربایجان، افزود: توجیه فنی و اقتصادی این طرح تهیه شده و امید است با توجه به تاکیدات رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی، سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی اظهار کرد: این طرح به طول ۲۷۰ کیلومتر بوده و مسیر ریلی سرخس، مشهد، تهران، تبریز، چشمه ثریا و کشورهای شرقی و آسیای میانه را به هم وصل می کند و برای اجرای آن ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه استان های آذربایجان و غربی در کریدورهای ریلی شرق و غرب و شمال و جنوب حمل و نقلی کشور قرار دارد، گفت: کریدور شمال و جنوب، جلفا را به بنادر جنوبی کشور از جمله بندرعباس و بندر امام خمینی متصل میکند.
داوودی، ادامه داد: در زمان کنونی اتصال کریدور شمال و جنوب برقرار است و تلاش می شود دوباره فعال شود و کریدور شرق و غرب نیز برای برقراری اتصال چین به اروپا در دنیا مطرح است.
وی یادآور شد: در زمان کنونی بیشترین حجم حمل و نقل ریلی بین شرق آسیا و اروپا در این مسیر انجام میشود.
چشمه ثریا، بین مرز ایران و ترکیه در استان آذربایجان غربی و از توابع شهرستان ماکو و بخش بازرگان است.