به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ مدیرعامل محترم راه آهن جمهوری اسلامی ایران، طی نشست صمیمانه خود با مدیران ستادی و نواحی این شرکت، بار دیگر بر ضرورت جذب سرمایه و ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در بخش ریلی تاکید کرد.
دکتر جبارعلی ذاکری تاکید کرد: باید کاری کنیم تا انگیزه ذینفعان و شرکای تجاری ما، برای سرمایه گذاری در حوزه ریلی بیشتر شود. وی همچنین افزود: رویکرد اصلی ما، تعامل با ذینفعان و تکریم مشتریان حوزه ریلی خواهد بود؛ چون موفقیت راهآهن در کنار موفقیت ذینفعان رقم خواهد خورد و اگر دست در دست هم دهیم، به همه برنامهها خواهیم رسید. ما از برنامه عقب هستیم و رفع این مشکل با همت جمعی امکان پذیر است.
مدیرعامل راه آهن البته پیشتر در جریان برگزاری جلسه معارفه خود نیز بر این مهم تاکید داشته و تحقق سرمایه گذاری ریلی را از اولویت های اصلی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دوره مدیریت خود عنوان کرده است.
اما سوال اینجاست که مشکلات سرمایه گذاری ریلی در کشور از نگاه فعالان بازار چه مواردی بوده و روند سرمایه گذاری در آن چگونه تسهیل خواهد شد؟ در پرونده حاضر که بخش نخست آن تقدیم حضور می گردد، سعی بر آن داشته ایم تا عمده گلوگاه های سرمایه گذاری ریلی را شناسایی کرده و از این طریق، به پیشبرد اهداف مدیرعامل محترم کمک نماییم.
فرآیند سخت سرمایه گذاری در صنعت ریلی و عدم جذب سرمایه های خُرد
بر خلاف بسیاری از صنایع مختلف به ویژه در بخش خصوصی، فرآیند سرمایه گذاری در راه آهن ایران بسیار پیچیده بوده و علاوه بر مسیر طولانی بروکراتیک خود، نیازمند اعتبار، اسناد و اوراق فراوانی است که تامین آنها کار سرمایه گذاران خرد نیست. به عنوان مثال، سری به وب سایت ریلسام زده ایم که فرصت های سرمایه گذاری ریلی را به علاقمندان معرفی می کند. برای نمونه، بخش سرمایه گذاری در زمین های بایر جلفا را انتخاب کردیم و سری به شرایط سرمایه گذاری زدیم تا متوجه شویم که آیا یک کارمند یا خبرنگار علاقمند مثل ما هم می تواند روی پروژه های ریلی سرمایه گذاری نماید؟
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، نوع مشارکت به نوشته ریلسام، بصورت BOT (ساخت، بهره برداری، واگذاری) بوده و رقم سرمایه گذاری نیز بسیار بالا است. پس با این حساب، چنین سرمایه گذاری کار بنده و شما نخواهد بود. بعد از نا امیدی از سرمایه گذاری روی پروژه های ریلی، سری به وب سایت سرمایه گذاری شرکت «داتین» زدم که فعالان حوزه بورسی این شرکت و سرمایه در گردش آن را به خوبی می شناسند. داتین در حقیقت شرکت وابسته به هلدینگ بانکی پاسارگاد بوده که خدمات دیجیتال این بانک از جمله پوزها، اپلیکیشن های بانکی و حتی ترابانک پاسارگاد را نیز پشتیبانی می کند. پس به لحاظ برخورداری از سرمایه نمی توان گفت که با شرکت کوچکی طرف حساب هستیم.
روی یکی از آیکون های سرمایه گذاری داتین کلیک کردم و به وب سایت سرمایه گذاری بلوط هدایت شدم که یک فیناپ محسوب می شود. هماطور که ملاحظه می فرمایید، شما حتی با پول خردهای داخل کیف پولتان نیز می توانید روی شرکت بزرگی چون داتین سرمایه گذاری نمایید.
به نظر می رسد یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه سرمایه گذاری ریلی، عدم هماهنگی و به روزرسانی فرآیندها منطبق بر پیشرفت های این حوزه بوده است. وقتی شما می توانید با سرمایه ای اندک روی دارایی های کلان یک بانک سرمایه گذاری نمایید، چرا نمی توان به همین شکل، روی تامین مالی پروژه های ریلی سرمایه گذاری نمود؟ به نظر می رسد چنین روشی، فرآیند سرمایه گذاری روی پروژه های ریلی را بسیار تسهیل نموده و موفق تر نیز عمل خواهد کرد.
البته جذب سرمایه های خرد و همچنین سرمایه گذاری خرد، از سابقه ای طولانی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردار است. به عنوان مثال، حمایت از مشاغل خانگی، کسب و کارها و سرمایه های خرد در قالب برنامه توسعه ده ساله این کشور گنجانده شده است. جذب سرمایه های خرد کشور منجر به رشد سهام راه آهن هند هند شده است.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می فرمایید، ارزش سهام راه آهن هند در بازه زمانی یک سال گذشته، بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و دامنه نوسان آن در بازه زمانی ۵۲ هفته نیز نظر مساعد سرمایه گذاران اسپات را نیز به این بازار پر سود جلب نموده است. دلیل این رشد نیز مشخص است.: افزایش تقاضا برای سهام که هم ارزش سهام را طبق قانونی عرضه و تقاضا در علم اقتصاد افزایش خواهد داد و هم میزان تقاضا برای آن را افزایش می دهد. خروجی این سیکل نهایتا به سود راه آهن هند خواهد بود.
لذا، به نظر می رسد یکی از مواردی که حتما باید در جذب سرمایه عمومی برای پیشبرد پروژه های ریلی به آن توجه داشت، مساله تلاش برای جذب سرمایه های خرد و فراهم آوردن امکان انتقال آنها به صنعت ریلی است. تجربه شرکت های بزرک نشان داده است که منتظر ماندن برای سرمایه گذاری های کلان و عدم بهره برداری از سرمایه خرد، شاید هیچگاه شما را به نتیجه مطلوب نرسانده و بر عکس، از هدفگذاری زمانی نیز عقب بیندازد.