به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ نمایشگاه «اینو ترانس ۲۰۲۴» از روز سه شنبه ۲۴ سپتامبر کار خودر را در شهر برلین، پایتخت آلمان آغاز کرده و نهایتا روز جمعه، اختتامیه این نمایشگاه با شکوه برگزار شد. همانطور که می دانید، اینوترانس بزرگترین نمایشگاه حمل و نقل جهان است که هر ساله میزبان صدها شرکت حمل و نقلی فعال در زمینه جاده، راه آهن و لجستیک بوده و هزاران نفر از سراسر جهان در این نمایشگاه شرکت می کنند.
امسال هم همچون سال های گذشته، اینوترانس با استقبال گرم مخاطبین همراه شده و شرکت های ریلی وجاده ای، جدیدترین دستاوردهای خود را در این نمایشگاه به میدان آوردند. در نمایشگاه سال جاری، بیش از ۲۹۰۰ شرکت فعال در زمینه های مربوطه از ۵۹ کشور جهان حاضر بوده و تا روز پنجشنبه، بیش از ۱۷ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.
به طور کلی باید گفت که علاوه بر شرکت های تولید کننده ادوات ریلی، راه آهن های دولتی نیز در این نمایشگاه حضور داشتند که به معرفی جدیدترین طرح های ملی زیرساختی خود در بخش ترانزیت بین الملل و ملی پرداختند. اما بیرون از غرفه ها و در بخش فضای آزاد، احتمال جذابیت بیشتری برای تماشاگران به همراه داشت؛ جایی که شرکت های سازنده لکوموتیو و ناوگان، با ارائه تازه ترین محصولات خود از لکوموتیوهای خودکشش هیدروژنی گرفته تا نسل جدید قطارهای برقی، خودنمایی می کردند. به همین دلیل باید گفت که دستکم در اینوترانس، فضای بیرون نمایشگاه همیشه شلوغ تر از سالن های غرفه داران است.
امسال بازار ترامواهای شهری به عنوان مناسبترین وسیله نقلیه جایگزین اتوبوس های سریع السیر، خودنمایی ویژه ای داشتند که تعداد زیادی از آنها به چشم می خورد. امکان بازدید مراجعه کنندگان از ناوگان ریلی مختلف مانند سالن های مسافری جدید به همراه امکانات رفاهی تعبیه شده در آنها نیز مانند همیشه فراهم بود.
قطار والرو مشهور ساخت شرکت زیمنس را می توان یکی از شاخص ترین محصولات نمایشگاه اینوترانس ۲۰۲۴ دانست که قرارداد مونتاژ و تولید CKD آنها با مصر نیز به امضا رسیده است. البته قطارهای سری ICE والرو هم اکنون نیز در آلمان مشغول به کار شده اند و قرار است طی قراردادی جدید، مسیر بین پاریس تا برلین را به صورت مستقیم سیر نمایند. حداکثر سرعت والرو ۲۳۰ کیلومتر در ساعت بوده و دارای هشت سالن مسافری خود کشش است. البتنه چند تیپ از والرو توسط زیمنس به نمایش گذاشته شده که از حیث امکانات و قیمت با یکدیگر تفاوت داشته و ارزان ترین آنها تیپ «میرئو» است. میرئو در حقیقت، به جای برق از منبع سوختی هیدروژن برای تامنی قوای محرکه خود استفاده نموده و از حیث امکنات داخل سالن نیز کاملا معمولی و اقتصادی است.
شرکت استادلر سوئیس هم با قطار «آر اس زیرو» خود خوش درخشید که این هم یک قطار تمام هیدروژنی است که البته منبع ذخیره باتری نیز برای آن تعبیه شده است. نکته جالب توجه به کار گرفته شده در استادلر، استفاده از صندلی های شاتل است که به هنگام جمع شدن، فضای بیشتری برای ایستادن مسافرین را در اختیار آنها قرار خواهد داد. قرار است از این قطارها در بخش هایی از راه آهن آلمان و دیگر کشورهای اروپایی استفاده شود که مجهز به شبکه برقی نیستند.
شرکت ÖBB دانمارک نیز از قطار جدید دو طبقه خود رونمایی کرده که «شایدر» نام دارد. این قطار در حقیقت نوع پیشرفته همان «سیتی جت» تولید این شرکت دانمارکی بوده و همانطور که از نامش پیداست، از آن دسته قطارهای شهری است که می تواند جایگزین اتوبوس های سریع السیر شود.
شرکت راه آهن آلمان (DB) نیز از قطارهای سریع السیر جدید خود که قرار است به زودی در شبکه سریع السیر این کشور مورد استفاده قرار گیرد، رونمایی کرد. حداکثر سرعت این قطارها نیز همان ۲۳۰ کیلومتر در ساعت بوده و قدرت آن ۶۴۰۰ کیلووات ساعت اعلام شده است.
شرکت مشهور فرانسوی آلستوم اما با مدل «کورادیا مکس» خود در اینوترانس امسال شرکت کرد که البته قطار چندان تازه ای نبوده و نسخه های قبلی آن در بسیاری از شبکه های ریلی اروپا در حال سیر هستند. اما نسل جدید به نمایش درآمده کورادیا ظاهرا نظر مساعد آلمانی ها را نیز به خود جلب کرده و قرار است در شبکه ریلی این کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد. کورادیا نیز یک قطارتک طبقه بوده و شباهت های زیادی با والرو زیمنس دارد. ظرفیت حمل مسافر این قطار نیز حدود ۷۰۰ نفر بوده و ۳۲۰ صندلی دارد.
قطار هیدروژنی ساخت شرکت CRRC چین نیز در میان رقبای بزرگ اروپایی خود خوش درخشید و نظر مخاطبان را به خود جلب کرد. حداکثر سرعت این قطار ۱۶۰ کیلومتر در ساعت اعلام و نام تجاری «سینووا» برای آن برگزیده شده است. این قطار شهری از امکنات جالب توجهی در قیاس با رقبای اروپایی خود برخوردار است که از جمله می توان به شارژر بی سیم موبایل اشاره کرد. شیشه های نیز جنسی شبیه به فتوکرومیک داشته که اگر آفتاب اذیتتان می کند، می توانید رنگ آنها را با ساتفاده از پنل لمسی کنار دست خود، تیره تر نمایید. تعبیه طراحی لوکس به ویژه در بخش نورپردازی و استفاده از پنل های لمسی الکترونیکی متعدد را می توان از دیگر نقطا قوت محصول جدید CRRC در قیاس با رقبای اروپایی دانست.
ترموای جدید شرکت اشکودا نیز محصول شاخص این شرکت بزرگ و قدیمی جمهوری چک بود که علاوه بر جذابیت ظاهری، امکانات رفاهی بخش مسافرین آن بسیار جذاب به نظر می رسد. اگرچه این تراموا نیز با محصولات CRRC اختلاف معناداری در سطح امکانات رفاهی دارد، اما استفاده از پورت شارژر و برخی امکانات دیگر را می توان از مزایای آن دانست.
اما آلتسوم نیز جدیدترین تراموای خود به طول ۵۲ متر را که گفته می شود طولانی ترین تراموای ساخته شده در جهان است را در نمایشگاه اینوترانس به نمایش گذاشته که قرارداد فروش تعدادی از آنها را با شهر برلین نیز به امضا رسانده است.
قطارهای متروی جدید شهر برلین که توسط شرکت استادلر ساخته شده، تراموای هیدروژنی شرکت هیوندای راتم کره جنوبی، تراموای جدید شرکت آستارا، شاتل ریلی کوچک «بریسلاو» که محصول کار جمعی شرکت های بزرگ ریلی و مشهور جهان است و دیگر محصولاتی از این دست نیز در نمایشگاه امسال حضور داشتند که نظر مخاطبین را به خود جلب نمودند.