معاون وزیر راه و شهرسازی، از امضای نقشههای اجرایی راهآهن رشت – آستارا، در دیدار با هیات روسی خبر داد و گفت: پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات قرارداد تجاری ساخت راهآهن رشت – آستارا حاصل شده و موافقتنامه شرایط عمومی و خصوصی همکاری دو کشور با جدیت در حال انجام است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، روز گذشته جلسهای با حضور خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و یوری کوزمین، مدیرعامل شرکت کاسپین سرویسز و هیات همراه از کشور روسیه، برای بررسی توافقهای صورت گرفته در کارگروههای فنی و حقوقی برگزار شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به مبادله موافقتنامه قرارداد احداث راهآهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه در تیرماه گفت: جزییات این قرارداد، در سه جلد تهیه شده است که شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقتنامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینهها، برنامه زمانبندی اجرا و… است.
وی اعلام کرد: جزییات جلد اول این قرارداد، از سوی شرکت ساخت و توسعه تهیه و برای طرف روسی ارسال شده است که مقرر است در کارگروههای فنی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تا این لحظه بیش از ۵۰ درصد توافقات در این بخش به اتمام رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور ادامه داد: جلد دوم این قرارداد که شامل الزامات کارفرما است تهیه شده و توافق کامل آن انجام شده است و جزییات جلد سوم نیز با ۳۷۰ مورد از فعالیتهای اجرایی شروع شده است و در حال حاضر جلسات با محوریت احجام عملیات اجرایی در حال برگزاری است.
خادمی، در این دیدار، خواستار اعلام برنامه زمانبندی و نقشه راه از سوی هیات روسی شد و گفت: تا پایان سال جاری میلادی، مذاکرات احجام پروژه تکمیل شود و بررسی شرایط حقوقی جلد اول قرارداد نیز به سرانجام برسد تا شرایط برای آغاز عملیات اجرایی در زمان معین شده فراهم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، همچنین از امضای نقشههای اجرایی راهآهن رشت – آستارا در این دیدار خبر داد و اظهار داشت: پس از نشستهای فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه، برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.
وی با تاکید بر تکمیل بخشهای باقیمانده بندهای قرارداد در زمان مقرر بیان داشت: در صورت لزوم، جلسات حضوری و مجازی بیشتری برگزار شود تا این اقدامات طبق برنامه زمانبندی، تکمیل و این پروژه ریلی مهم آماده آغاز عملیات اجرایی شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، همچنین با تاکید بر توانمندیهای هلدینگهای داخل کشور اظهار داشت: به منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینههای اجرایی، در محل اجرای این پروژه، میتوان از تخصص و توان شرکتهای ایرانی برای اتمام هرچه سریعتر این بخش نیز استفاده کرد.
شایان ذکر است: راه آهن رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر، بخشی مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب است که موجب اتصال ریلی ایران به کشورهای جمهوری قفقاز، روسیه و شمال اروپا میشود و مبادلات میان بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی کشورمان، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را تسهیل میکند.