مدیرحوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان، پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن رشت – کاسپین (بااحتساب زیرسازی و روسازی) را ۸۶ درصد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۱۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، محمد پردلنژاد، با بیان اینکه این پروژه در بخش زیرسازی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: ریلگذاری ۲۵ کیلومتر از کل مسیر ۳۵ کیلومتری آن به انجام رسیده و ۱۰ کیلومتر دیگر از ایستگاه رشت (پیربازار) تا بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی باقی مانده است.
وی بیان کرد: دهانه آخر پل بزرگ این مسیر، بر روی بزرگراه رشت – انزلی در حال تکمیل است و در مرحله نخست برای این بخش از خط ریلی، به ۵۰ هزار متر مکعب مصالح خاکی نیاز است و پنج دستگاه پل متوسط، کوچک و بزرگ نیز باید احداث شود.
وی، مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تا بهرهبرداری را ۱۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در مرحله نخست، باید ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص یابد و مابقی برای تکمیل خطوط ایستگاهی، ساختمان ایستگاهها و تقاطع غیرهمسطح هزینه شود.
پردلنژاد اضافه کرد: خط آهن رشت – آستارا نیز ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی ۱۰ کیلومتر آن بصورت موازی با خط ریلی رشت – کاسپین انجام و تکمیل شده است.
به گفته وی، زیرسازی ۱۲ کیلومتر از این پروژه از سمت آستارا در ۲ سال اخیر، توسط مجموعه عاشورا زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در دست احداث است و ۱۴۲ کیلومتر از مسیر ۱۶۲ کیلومتری این خط آهن بین این ۲ نقطه نیز باید زیرسازی شود.
مدیرحوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان، تصریح کرد: روسازی و احداث هشت دستگاه ساختمان ایستگاهها نیز با ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) سپرده شد تا در یک قرارداد ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی عملیات اجرایی را توسط موسسات راه ایران و شهید رجایی با تجهیز امکانات آغاز کند.
وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار به صورت منظم، مستمر و متناسب این طرح ظرف سه تا چهار سال آینده تکمیل و به بهرهبرداری می رسد.
پردل نژاد اظهار کرد: با توجه به شرایط جلگهای و آبرفتی بودن گیلان، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این استان، زمان بسیاری را صرف پروژههای آزادراه، بزرگراه و راهها، تملک اراضی و تهیه خاک و مصالح می کند.
وی عنوان کرد: منابع تامین خاک در گیلان، به دلیل فقر منابع سنگی و خاکی دشوار است و در صورت تامین نیز حداقل کیفیت را دارد به همین منظور فراهم کردن خاک مورد نیاز و مرغوب، از چالش های این بخش به شمار می رود.
این گزارش میافزاید: پروژه راه آهن رشت – کاسپین – انزلی، به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین – رشت و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال است که در تجارت کشور، منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و اوراسیا تحولی بزرگی ایجاد میکند.
عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – کاسپین، در سال ۱۳۹۸ آغاز شد؛ اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و نیز ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.