با هماهنگی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پرونده ثبت ملی قدیمیترین ایستگاه راهآهن ایران (گارماشین- ایستگاه ماشین دودی) تهیه و در حال طی مراحل پایانی ثبت ملی میباشد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، وحید علیقارداشی، مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی شرکت راهآهن، ضمن اشاره به ثبت جهانی راهآهن سراسری ایران، گفت: «در پرونده ارسالی به سازمان یونسکو برای ثبت جهانی راهآهن سراسری، به موضوع پیشینه ساخت راهآهن در دوره قاجار به صورت مختصر پرداخته شد، اما در یک سال اخیر فرصتی دست داد تا موضوع خطوط ریلی دوره قاجار را بطور عمیقتری در دفتر مورد بررسی قرار دهیم. قدیمی ترین این خطوط، خط تهران-ری مربوط به دوره ناصری میباشد. به طور کلی در دوره ناصری قراردادهای بسیاری در زمینه احداث راهآهن امضا شد که به دلایل مختلف بینتیجه ماند. سرانجام فابیوس بوآتال بلژیکی امتیاز ساخت و راهاندازی خطآهن تهران – حضرت عبدالعظیم را در سال ۱۲۶۵ شمسی به امضای ناصرالدین شاه قاجار رساند. ایستگاه ابتدایی این مسیر در جنوب شرقی تهران، در محل کنونی پارک کوثر در جنوب میدان قیام واقع شده است.در حقیقت این ایستگاه با عمر نزدیک به ۱۴۰ سال قدیمیترین ایستگاه راهآهن ایران، به شمار میآید.»
علیقارداشی اضافه کرد: «با هماهنگی مدیران و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصمیم گرفتیم در قدم اول نسبت به ثبت ملی این ساختمان که در حال حاضر با کاربری فرهنگی در اختیار شهرداری تهران میباشد، اقدام نماییم. پرونده ثبت که با همکاری گروه «تهران، پلاک به پلاک» تهیه شده است، به تایید اداره کل میراث استان تهران رسیده و جهت اخذ تاییدات نهایی به دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است. امیدواریم با همت همکارانمان در آن وزارتخانه، به زودی شاهد ثبت ملی قدیمیترین ایستگاه راهآهن کشور باشیم.»