به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ خبرگزاری صدا و سیما هفته گذشته از تحویل قطعی خط آنتنی ریلی به شرکت پارس فولاد سبزوار خبر داد. این خط ریلی ۱۱ کیلومتری اکنون شرکت پارس فولاد را به خط استراتژیک تهران – مشهد متصل کرده که به گفته شهرام نیکنام، مدیرعامل پارس فولاد، ظرفیت بالای حمل مواد، مصرف انرژی و آلودگی کمتر با کاهش مصرف گازوئیل، تامین به موقع مواد اولیه تولید، کرایه پایین، کاهش هزینه حمل مواد اولیه و بالا بودن ایمنی نسبت به دیگر راههای حمل و نقل از جمله مزایای استفاده از ناوگان ریلی برای جابه جایی بار به حساب می آیند.
بنا بر گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری صدا و سیما، شرکت پارس فولاد سبزوار که در شهرستان جوین در شمال غرب خراسان رضوی مستقر است جزو هفت طرح بزرگ فولادی کشور بوده که سالانه افزون بر ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید میکند.
حال این پرسش مطرح می شود که علاوه بر مزایای ذکر شده از سوی مدیرعامل پارس فولاد، اهمیت این اتصال ریلی در تقویت توان صادرات کشور چه خواهد بود؟ برای بررسی این موضوع، بهتر است ابتدا، سری به بازار آهن به ویژه آهن صادراتی ایران بزنیم تا ابعاد ماجرا به خوبی روشن شود.
بازار جهانی آهن و شناخت بازار آهن صادراتی ایران
به نوشته وب سایت تحقیقات بازار Investingnews، ایران در حال حاضر رتبه هفتم صادر کنندگان آهن و فولاد در جهان را به خود تخصیص داده است. به نوشته این وب سایت، دولت ایران در نظر دارد حجم فولاد صادراتی کشور را بین سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ به بالای ۵۵ میلیون تن در سال افزایش دهد که البته برای دستیابی به این هدفگذاری، میزان سنگ آهن استخراج شده از معادن باید به بالای ۱۶۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.
از سوی دیگر، وب سایت «لیجیسی ترید» طی گزارشی اعلام کرده است که بیش از ۱۷ درصد فولاد وارداتی تایلند، ۱۶ درصد فولاد وارداتی امارات، ۱۳ درصد فولاد وارداتی عراق و ۱۲ درصد فولاد وارداتی اندونزی از طریق ایران تامین می شود. نکته مشترک در میان تمامی مقاصد فولاد صادراتی ایران اینکه تمامی این کشورها از طریق بنادر جنوبی ایران به کارخانه های تولیدی فولاد متصل می شوند. در نمودار زیر می توانید تمامی مقاصد صادراتی فولاد ایران را ملاحظه بفرمایید.
اگرچه به گفته انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، میزان صادرات آهن کشور به بازارهای جهانی در خرداد ماه امسال حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و این روند همچنان ادامه دارد، اما باید توجه داشت که این کاهش صادرات، علاوه بر مساله تحریم ها به بازار جهانی فلزات اساسی بازمی گردد؛ جایی که عرضه مازاد بر تقاضای بازارهای جهانی از ماه ژانویه به صورت سازمان یافته از سوی دولت چین دنبال شده و در نهایت منجر به ریزش شدید قیمت ها شده است. در چنین فضایی، طبیعی است که کشورهای تولید کننده، سعی می کنند به جای عرضه محصولات خود با قیمت پایین، فولاد تولیدی را انبار نمایند و از صادرات آن جلوگیری نموده یا حجم صادرات را کاهش دهند. اما این به معنای کاهش اهمیت فولاد و دیگر فلزات اساسی ایران نبوده و قطعا بازار پس از اتمام دوره رکود، بار دیگر به دوران اوج باز خواهد گشت.
اهمیت اتصال کارخانه های فولاد به شبکه ریلی سراسری
همانطور که می دانیم، قیمت عرضه در بازارهای پر رقابت جهانی، مهمترین فاکتور در میزان فروش شرکت ها در معاملات اسپات و فیوچر محسوب می شود. در حقیقت، حتی اگر شما صاحب با کیفیت ترین محصول جهان هم باشید، باید این نکته را در نظر بگیرید که قیمت گذاری روی محصول، امری کاملا رقابتی بوده و مشتری الزامی برای خرید محصول شما با قیمت بالا نخواهد داشت. همین موضوع اساسا منجر شده تا چینی ها همواره در بازارهای جهانی دست بالا را داشته و در عمل، توان رقابت با صادر کننده چینی برای کشورهاییچون ایران به حداقل ممکن برسد.
اما اتصال کارخانه های فولاد همچون شرکت فولاد پارس سبزوار را باید گامی کاملا رو به جلو در صنعت کشور داسنت. این اتصال، همانطور که مورد اشاره مدیرعامل محترم شرکت پارس فولاد نیز قرار گرفته، منجر به افزایش توان حمل محصولات با حجم بالاتر و البته ارزان قیمت تر به سمت بنادر جنوبی ایران، جهت تحویل فوب به مشتری خارجی خواهد شد. اما در صورت عدم اتصال ریلی میان کارخانه هایی که محصولاتی حجیم و سنگین ماتند فولاد دارند، هزینه حمل از طریق جاده بسیاری افزایش خواهد یافت. همچنین با توجه به توان حمل کمتر ادوات جاده ای در قیاس با بخش ریلی، امکان تاخیر در تحویل بار به مشتری خارجی نیز وجود دارد که قطعا مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.
لذا، باید تاکید کرد که مدل اتصال ریلی شرکت پارس فولاد می بایست برای تمامی شکت های صنعتی بزرگ کشور با خروجی محصولات سنگین و حجیم مورد استفاده قرار گرفته و عملیاتی شود تا از طریق کاهش هزینه لجستیک، قیمت تمام شده محصول در بازارهای جهانی کاهش یابد. تنها در این صورت است که شرکت های ایرانی قادر به افزایش توان و حجم صادرات خود آن هم در رقایت با بزرگان صنایع جهان همچون چین و هند خواهند شد.