به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ اواخر سال گذشته میلادی، کشور اندونزی شاهد یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخ این کشور یعنی راه اندازی نخستین قطار سریع السیر در منطقه آسیای جنوب شرقی بود. قطار باندونگ – جاکارتا که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ به صورت رسمی راه اندازی شد، همچنین نخستین پروژه چینی ها در مسیر توسعه کمربند و جاده نیز به حساب می آید.
مشخصات فنی دومین قطار پر سرعت جهان
قطار سریع السیر باندونگ – جاکارتا از نسل جدیدترین فناوری این نوع قطارهای برقی در چین به حساب می آید. حداکثر سرعت این قطار به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده و به گفته شرکت KCIC به عنوان اپراتور این خط ریلی، امکان ارتقا سرعت تا ۴۲۰ کیلومتر در ساعت نیز برای آن وجود دارد. با این حساب، قطار باندونگ – جاکارتا را باید دومین قطار پر سرعت جهان محسوب کرد که مسیر ۱۴۱ کیلومتری خود را ظرف مدت ۴۵ دقیقه سیر می کند. این در حالیست که قطارهای متداول برای سیر این مسیر نیازمند حدود ۳ ساعت زمان هستند.
هزینه ساخت این خط سریع السیر حدود ۷.۳ میلیون دلار اعلام شده که بودجه آن از طریق موافقتنامه به امضا رسیده میان دولت های چین و اندونزی در جریان «اجلاس سرمایه گذاری آسیایی ۲۰۱۵» تامین شده است. اما عملیات اجرایی ساخت این خط در همان سال و طی دیدار رسمی رهبران دو کشور به صورت رسمی از سوی راه آهن چین آغاز شد. البته ژاپنی ها هم مایل به ساخت این خط ریلی بودند که به دلیل مزایای رقابتی بیشتر، این پروژه نهایتا به طرف چینی واگذار شد.
نگاهی به قطار سریع السیر چینی ها در اندونزی
مبداء حرکت قطار باندونگ – جاکارتا، ایستگاه «حلیم» است که چند کیلومتر بیرون از شهر جاکارتا قرار دارد. نگاهی به سازه ایستگاه، کاملا شما را به یاد ایستگاه قطارهای سریع السیر در چین می اندازد. برای رسیدن به ایستگاه باید از قطارهای حومه ای استفاده نمایید. در بدو ورود به ایستگاه، وارد سالن انتظار خواهید شد که در آنجا، نمایشگاهی کوچک و دائمی از تاریخچه راه آهن اندونزی و سیر تکامل آن به چشم می خورد. همچنین، اطلاعات کامل مربوط به قطار سریع السیر باندونگ – جاکارتا نیز به صورت بروشورهایی قرار داده شده و البته، اهمیت این قطار و تاثیرات مثبت اجتماعی – اقتصادی آن نیز به خوبی به مسافرین معرفی شده است.
نکته جالب دیگر مربوط به سیتسم صدور بلیت است؛ جایی که مسافرین می توانند پیشتر از طریق اینترنت، بلیت های خود را خریداری نموده و به محض ورود به ایستگاه کافی است به یکی از دستگاه های صدور بلیت مراجعه نمایند تا بلیط فیزیکی خود را دریافت کنند.
نکته جذاب دیگر ایستگاه حلیم که بخشی از پروژه قطار سریع السیر جاکارتا محسوب می شود، تنوع بالای فروشگاه ها، رستوران ها و دیگر بخش های تفریخی است که حتی اگر مسافر این قطار هم نباشید، می توانید برای گشت و گذار به ایستگاه حلیم مراجعه نمایید. روزانه ۲۴ قطار بین دو شهر باندونگ و جاکارتا سیر می نمایند که در حقیقت، دسترسی شبانه روزی را برای مسافرین فراهم می نماید.
نکته دیگر قابل توجه در این قطار ساخت شرکت CRRC چین، امکانات رفاهی آن است که تفاوتی با هواپیماهای روز جهان نداشته و می توان گفت که فاصله معناداری با دیگر قطارهای آسیایی دارد؛ نکته ای که تمامی راه آهن های آسیا برای افزایش رقابت پذیری خود با حمل و نقل هوایی باید توجه و اهتمام ویژه ای نسبت به آن داشته باشند. برخورداری از صندلی های راحتی و قابل تنظیم، میز پذیرایی و سالن هایی شبیه به هتل می تواند تا حد زیادی برای مسافرین جذاب باشد. همچنین، صدای بسیار کم و حداقل تکانه در حرکت نیز از دیگر ویژگی های قطار سریع السیر باندونگ – جاکارتا به حساب می آید.
طراحان قطار، امکانات ویژه ای نیز برای کودگان خردسال، افراد معلول و سالمندان در نظر گرفته که در نوع خود کم نظیر هستند. سالن های قطار نیز به دو نوع اکونومی و بیزنس تقسیم شده اند. در کلاس اکونومی، دو ردیف صندلی با چینش ۳+۲ در هر ردیف به چشم می خورد و این در حالیست که تعداد صندلی ها برای بیزنس کلاس، ۲+۲ خواهد بود که فضای بیشتری برای استراحت در اختیار مسافرین قرار خواهد داد.