مدیرکل نیروی کشش راهآهن جمهوری اسلامی ایران از ارائه هدفمند تحلیلهای بعضا غلط مبتنی بر آمارهای گزینشی لکوموتیوهای آمادهبهکار از سوی یکی از تشکلهای صنفی ریلی خبر داد
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، مهندس هادی یارجی مدیرکل نیروی کشش راهآهن گفت: با وجود سقوط آمادهبهکاری لکوموتیوها و انباشت تعمیرات عقب افتاده لکوموتیوها در دولت دوازدهم، اما در دولت سیزدهم با پیگیریهای شبانهروزی در تامین بخشی از بودجه لازم، انجام تدریجی تعمیرات اساسی و بازسازی لکوموتیوها، تزریق لکوموتیو های نو از محل تولیدات داخلی و پرداخت به موقع مطالبات مالکین لکوموتیو و اصلاح تعرفهها، تلاش شد کاهش لکوموتیو ناشی از توقف لکوموتیوهای فرسوده جبران شود.
با توجه به انتشار آمار گزینشی و ارائه تحلیلهای کمعمق و غلط از سوی تشکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل ریلی در خصوص روند کاهش تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه آهن و وضعیت آماده بکاری لکوموتیو ها طی سالهای اخیر توضیحاتی ارائه کرد.
ضرورت جامعنگری در تحلیل آمارها
یارجی گفت: در آمار ارائه شده برای مشخص کردن وضعیت لکوموتیوها، صرفا به مقایسه آمار لکوموتیوها در یک ماه خاص از سال ۱۴۰۰ با یک ماه از سال ۱۴۰۳ اکتفا شده که به نظر می رسد در راستای دستیابی به نتیجه گیری مورد نظر نگارنده و هدفمند بوده است.
مدیرکل نیروی کشش راهآهن گفت : این در حالیست که بر مبنای آمار رسمی راه آهن ج.ا.ا که به نظر می رسد آمار نگارنده گزارش نیز در اغلب ماهها مبنای این آمار بوده، با تلاشهای صورت گرفته و تزریق منابع مالی علیرغم افزایش ۳ سال به عمر لکوموتیو ها و سیر مستمر و روزانه آنها، متوسط آماده بکاری سالانه طی سه سال گذشته تقریبا ثابت و بین ۵۲۳ تا ۵۲۶ متغیر بوده و طی دوران مدیریت راه آهن در دولت سیزدهم سعی گردید انبوه تعمیرات عقب افتاده لکوموتیوها که طی سالهای گذشته انباشته شده بود به مرور انجام شده و کاهش لکوموتیو ناشی از توقف لکوموتیوهای فرسوده که بر اساس کارکرد بالا از چرخه بهره برداری خارج و به چرخه بازسازی وارد میشد با انجام تعمیرات اساسی و بازسازی و تزریق لکوموتیوهای نو از محل تولیدات داخلی جبران شود.
یارجی تاکید کرد: با توجه به این توضیحات ارائه آمار کذب کاهش آماده بکاری به کمتر از ۵۰% به نظر صرفا برای اهداف خاص و با نیت بهرهبرداریهای سیاسی مطرح شده و در محاسبات آماری راه آهن ج.ا.ا مبنای محاسبه شاخص درصد آماده بکاری از قبل تعریف شده و مشخص است.
مدیرکل نیروی کشش راهآهن گفت : یکی از آمارهای جالبی که در تحلیلهای آنها برای القای ناکارآمدی نیروی کشش راهآهن تاکید میشود، آمار لکوموتیوهای فرسوده و لکوموتیوهای نو است. جالب است که خروج لکوموتیوهای فرسوده از ناوگان ریلی که بعضا عمر بالای ۷۰ سال دارند را ناشی از ناکارآمدی نیروی کشش عنوان میکنند و ورود لکوموتیوهای نو به شبکه ریلی که ناشی از حمایت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بوده را به عملکرد بخش خصوصی نسبت میدهند!
ناترازی مالی و مشکلات تامین منابع ارزی و سفارشگذاری، تامین و ترخیص قطعات
یارجی گفت: در سال ۱۴۰۳ نیز به واسطه محدودیتهای مالی ناشی از شرایط تورمی کشور و مشکلات تامین منابع ارزی و سفارشگذاری، تامین و ترخیص قطعات از سوی پیمانکاران تعمیراتی و مالکین، عدم تامین به موقع قطعات موجب کاهش مقطعی متوسط آماده بکاری لکوموتیو در سه ماه ابتدایی سال جاری شد که با پیگیری های مدیرعامل محترم و همراهی همکاران در وزارت صمت، گمرک و سایر نهادی های مرتبط و با برنامه ریزی های صورت گرفته و تعمیرات در دست اقدام و مشروط به تامین مستمر منابع مالی مورد نیاز، پیش بینی می شود در ماههای آتی ضمن دستیابی به متوسط آماده بکاری سالهای اخیر حد نصاب جدیدی در لکوموتیو های آماده بکار شبکه ریلی را شاهد باشیم.
تشابه درصد آمادهبهکاری لکوموتیوهای دولتی و بخش خصوصی
مدیرکل نیروی کشش راهآهن گفت : در حال حاضر از مجموع ۱۰۱۴ شناسه لکوموتیو موجود در شبکه ریلی، ۱۵۸ لکوموتیو متوقف طولانی مدت بیش از ۵ سال (بعضا بیش از ۴۰ سال) وجود دارد که از سالهای گذشته برای محاسبه و مقایسه آماده بکاری این شناسه ها از مجموع لکوموتیو ها خارج و درصد آماده بکاری از تقسیم تعداد لکومتیو آماده بکار به ۸۵۶ لکوموتیو در چرخه بهره برداری و نت محاسبه می شود و بر این اساس در حال حاضر متوسط آماده بکاری کل لکوموتیو های شبکه ۶۰% می باشد که بر مبنای این محاسبه، طی سالهای گذشته درصد آماده بکاری لکوموتیوهای بخش خصوص و راه آهن تقریبا برابر می باشد و این استدلال نویسنده که کاهش آماده بکاری را به نوع مالکیت لکوموتیو مرتبط دانسته به دور از واقعیت است.
پرداخت به موقع مطالبات مالکین لکوموتیو و اصلاح تعرفهها
یارجی تاکید کرد: در خصوص مطالبات مالکین لکوموتیو، با توجه به پیگیری های مستمر مدیرعامل محترم راه آهن و برگزاری چندین جلسه مشترک و احصا نقشه راه اقتصادی لکوموتیو های شبکه ریلی کشور و دریافت مطالبات معوق سهم لکوموتیو از مالکین واگن، در حال حاضر دوره پرداخت صورت وضعیتهای اجاره لکوموتیو های بخش خصوصی در بازه زمانی مندرج در مفاد قراردادی فیمابین قرار دارد و طی ۹ ماهه گذشته پرداخت ها مستمر در حال انجام است. ضمنا با تلاشهای صورت گرفته تعرفه حق لکوموتیو طی جلسات مشترک با ذینففعان متناسب با شاخص های تورمی به روز شده و اثرات رفع ناترازی درآمد هزینه لکوموتیو که در سالهای گذشته به عنوان بزرگترین گلوگاه نگهداری و تعمیرات لکوموتیو ها بوده با اعمال تعرفه های بروز در سال جاری برطرف و این اصلاح بنیادی در ماههای آتی هم برای لکوموتیو های دولتی و هم خصوصی محسوس خواهد بود.
لزوم همگرایی تمامی ذینفعان در انجام تکالیف بالادستی حوزه لکوموتیو
مدیرکل نیروی کشش راهآهن گفت : آنچه در گزارشات متعدد این مجموعه صنفی در خصوص وضعیت لکوموتیو ها در شبکه ریلی طرح می شود، در واقع آمار گزینشی است که به دنبال ارائه تحلیلهای جهتدار سیاسی و کتمان واقعیاتی است که در حال حاضر ناوگان ریلی کشور گریبان گیر آن است. چرا که همه فعالان این بخش می دانند وضعیت کنونی ناوگان حاصل تصمیم سازی های مدیران وقت راه آهن در دهه های گذشته است، چرا که در سالهای آتی نیز آینده گان تحت تاثیر تصمیمات امروز مدیران صنعت ریلی خواهند بود. لذا به نظر می رسد بجای طرح این موضوعات که صرفا جهت تخریب است و نه نقد سازنده، همه ارکان این صنعت فرسوده و مظلوم بایست در کنار هم به دنبال اجرای قوانین و اسناد بالادستی که هم در برنامه هفتم توسعه و هم قوانین بودجه سالانه به منظور نوسازی و تامین ناوگان جدید وجود دارد، باشند.