مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) گفت: این اداره کل آمادگی هرگونه همکاری با بخش خصوصی اعم تجار و بازرگانان برای سرمایه گذاری در توسعه زیرساختهای ریلی اینچهبرون است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا حبیبی در نشست اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان با محوریت بررسی ظرفیت راه آهن اینچه برون در محوریت کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب، اظهار کرد: از بدو تاسیس لجستیک ایستگاه ریلی اینچه برون تاکنون اقدام زیربنایی خوبی برای استفاده از این ظرفیت در جابجایی کالا در این محور از جمله اضافهکردن سه کیلومتر خط نرمال است.
وی افزود: در سه ماه ابتدای امسال علاوه بر جابه جایی ۳۰ پارت ترانزیت عبوری شامل ۲۷۰ واگن با حجم بار هفت هزار و ۴۹۱ تُن، ۱۱۰ هزار و ۶۸۴ تُن انواع کالا در قالب «واردات، صادرات و ترانزیت» با هزار و ۸۰۵ واگن از طریق راهآهن بینالمللی اینچهبرون انجام شده است.
حبیبی در خصوص گلایه برخی از تجار استان از کمبود زیرساخت های تخلیه و بارگیری در ایستگاه ریلی اینچه برون، افزود: ایجاد زیرساخت های ریلی از جمله اینچه برون با انجام قرارداد با مشارکت بخش خصوصی صورت میگیرد و وظیفه این دستگاه ارایه خدمات در حوزه حمل و نقل است.
وی خواستار مشارکت هر چه بیشتر دستگاه های مرتبط در برطرف شدن گلایه تجار برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت ایستگاه ریلی اینچه برون در آینده شد.
به گفته مسوولان راه آهن شمال شرق ۲ ( گلستان) اکنون در ایستگاه ریلی اینچه برون ظرفیت یک میلیون تُن بار در سال ایجاد شده است.
اتصال خط ریلی اینچه برون به آسیای میانه در آذرماه سال ۱۳۹۳ با حضور روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان طی مراسمی ویژه در گمرک اینچه برون گنبدکاووس انجام شد.
معاون برنامه راهبردی استاندار گلستان نیز با اشاره به این که راهبرد اصلی این استان تقویت و توسعه زیرساخت های تجارت بین الملل است، گفت: این برنامه راهبردی از پنج سال قبل با جدیت پیگیری میشود.
علی دنکوب افزود: توسعه زیرساخت های ریلی در گلستان یکی از برنامه های مهم به شمار می رود و سرمایه گذاری برای ایجاد طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی و ترانزیتی آزادشهر- شاهرود مشهور به «خوش ییلاق» و ایجاد راه آهن اینچه برون به آزادشهر و شاهرود و اتصال آن به سایر جنوب کشور باید پیگیری و عملیاتی شود.
وی ادامه داد: با جذب ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می توان خط ریلی اینچه برون به شاهرود را ایجاد و زمینه ساز توسعه تجارت بین الملل در خطه از کشور باشیم.
مطالعه و اجرای پروژه ملی راه آهن اینچهبرون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود هم که حدود ۲ دهه قدمت دارد با وجود مزایای اقتصادی و توسعهای قابل توجه آن و پیگیریهای مسوولان گلستان هنوز اجرا نشده است که به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی، اجرای آن، حلقه مفقوده در ایجاد زیرساختهای توسعهای، توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی این استان شمالی به کشورهای شرق و مرکز آسیا خواهد بود.
به گفته کارشناسان، اجرایی شدن طرح مزبور ۵۲۶ کیلومتر از طول مسیر فعلی درحال بهرهبرداری اینچه برون به گرمسار کاسته و ضمن کاهش سرمایهگذاری در ایجاد آن به میزان یک پنجم هزینه برقی کردن راهآهن اینچه برون به گرمسار، جلوگیری از ترافیک به خاطر داشتن شیب استاندارد، حمل بار طی ۶ روز، ظرفیت جابجایی ۲۴ میلیون تُن کالا به صورت رفت و برگشت طی سال را فراهم خواهد کرد.
گلستان از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از جنوب با سمنان و از غرب با مازندران همسایه است.